אוכל, איכות חיים

על הדבש, על העוקץ, ולשנה מתוקה ובריאה!

מה בעצם אנו יודעים על דבש, מעבר לכך שהוא מתוק, שאוכלים אותו בראש השנה כדי שהשנה תהיה מתוקה ושאם הוא טהור הוא אינו מתקלקל?

מחר ערב ראש השנה, וכולנו נתכנס סביב שולחן החג ונברך שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה כדבש. על פי נתוני משרד החקלאות, 40% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל נצרכת סביב חגי תשרי, בעיקר סביב ראש השנה. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-200 גרם דבש ובמהלך השנה כולה צורכים הישראלים כ-4,000 טון דבש – כחצי ק"ג דבש לנפש.

הדבש הוא מזון טבעי המיוצר ונאגר על ידי דבורים מצוף פרחים. הדבורים העמלות אוספות את הצוף מפרחים באזור הכוורת ומביאות אותו לדבורית – למשפחה. טעמו של הדבש, מרקמו, צבעו וצורתו מתאפיינים בהתאם למקור הפריחה ממנה מכינות אותו הדבורים. באזורים ובתקופות אגירה שבהם קיימות צמחייה ופריחה אחידה בעלת צוף דומיננטי, מוגדר הדבש לפי המקור הדומיננטי (למשל דבש הדרים באזור השרון באביב, דבש אקליפטוס מהנגב המערבי).

באזורים אחרים, שבהם מקורו של הצוף בפריחה מגוונת של צמחים, מתאפיין הדבש לפי מיקום הכוורות ומועד האגירה (למשל: דבש אביב מהגליל המערבי).

הדבש מכיל ויטמינים מקבוצה B, ויטמין C, מינרלים רבים וגם חומצות אורגניות, אנזימים ומרכיבים כימיים ייחודיים לצמח שממנו נאסף הצוף. בנוסף, יש בו נוגדי חמצון רבים המסייעים למניעת מחלות ולאנטי־אייג'ינג.

לדבש השפעה מרגיעה על הגוף, ומחקרים שונים הוכיחו שיש לו איכויות נוגדות דלקת, אנטי־ויראליות ואנטי־בקטריאליות, בגלל שילוב של מספר תכונות, למשל היותו סופח נוזלים, וגם בשל החומרים הנמצאים בו. לכן, ניתן למרוח אותו על כוויות או חתכים שונים והוא אפילו יכול לסייע לריפוי פצעים כולל בחיטוי והגלדה של פצעי אקנה, חתכים, פצעי לחץ וכאמור, כוויות קלות. ואת זה אפילו רופא המשפחה יכול להגיד לכם.

לטיפול בפצעי לחץ ותפרים ניתן למרוח שכבה דקה של דבש ישירות על החתך ולחזור על הפעולה כל מספר שעות. הדבש מייבש את הפצעים ומונע דלקת. יש האומרים שניתן לטפל גם בטחורים באמצעות מריחה חיצונית של דבש.

דבש משמש גם לטיפול יעיל ביותר לשיעול. על פי מחקרים שונים נמצא כי לחצי כפית עד שתי כפיות דבש בלילה יכולה להיות השפעה טובה על השיעול ועל השינה לילדים מעל גיל שנה ועד גיל חמש. רק שימו לב שאסור לתת דבש לילדים מתחת לגיל שנה.

לפי המחקרים, דבש יעיל יותר בהפחתת שיעול מאשר תרופות לדיכוי שיעול אצל ילדים. על פי הרפואה הסינית, דבש מחמם ומלחלח את הגוף ואת המעיים וביחד עם מים חמים לשתייה בבוקר, הוא יכול לסייע בבעיית עצירות. בתחום מוצרי היופי הטבעיים הדבש מככב בשלל מוצרים, והוא משמש כחומר ניקוי, הזנה והגנה על העור.

עם זאת, יש לזכור שהדבש מלא בסוכר, שהוא מסוכן לתינוקות מתחת לגיל שנה, והוא גם לא מומלץ לאנשים הסובלים מסוכרת ומאסתמה של העור.

————————–

ד"ר אלדד הורוביץ

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות