אוכל

נעים להכיר: מזונות המכילים את הקואנזים Q10 הנפלא!

לרוב הוא נמכר כתוסף תזונה, אולם את הקואנזים Q10 – רכיב תזונה נוגד חמצון – אפשר לצרוך גם באופן פשוט יותר באמצעות אכילת המזונות הבריאים בהם הוא מצוי

הקואנזים Q10

הקואנזים Q10, או בשמו הנפוץ יותר – ויטמין Q (וזאת למרות שכלל לא מדובר בויטמין), התגלה לראשונה בשנת 1957 על ידי פרדריק קריין ושנה לאחר מכן, הביוכימאי קארל פולקרז גילה את מבנהו של רכיב תזונה זה והבין כי כל תא ותא בגופנו זקוק לרכיב זה לשם תפקודו תקין, למעט תאי הדם האדומים ומכאן מקור שמו Ubiquinon – בלטינית – ubiquitous נפוץ).

הנה רשימת המזונות אשר מכילים את ויטמין Q. חשוב לציין כי על המזונות להיאכל בצורתם הטרייה בלבד, ולא באופן מעובד, משומר או מוקפא, דבר שהורס ומחבל ביתרונותיהם ובסגולותיהם של מרכיבי המזון.

 

בוטנים

הקואנזים הנפלא מצוי לשמחת הצמחוניים והטבעוניים גם בצומח. כאשר מנת בוטנים אחת, במשקל של כ- 100 גרם בלבד מכילה כ-2.6 מ"ג ויטמין Q והיא עשירה בשלל סגולות ויתרונות בריאותיים נהדרים.

 

עוף

עוף, אחד מן המאכלים הנפוצים והזמינים ביותר בעולם, מכיל ויטמין Q בכמות משמעותית כאשר במנת עוף במשקל של כ- 100 גרם נמצא 3 מ״ג של הקואנזים.

 

סויה

פולי סויה מכילים גם הם כמות נכבדת של ויטמין Q, כאשר ב -100 גרם פולי סויה נמצא כ-1.21 מ"ג של הרכיב המופלא. כמו כן מומלץ מאוד לאכול אדממה – תרמילי סויה מבושלים או מאודים במים רותחים.

 

בשר בקר

הוא אולי הראשון ברשימת המאכלים המכילים וויטמין Q, כאשר בכ-100 גרם סטייק סינטה נמצא 3.06 מ"ג של ויטמין Q. כמו כן נמצא ממנו באיברים פנימיים דוגמת לב וכבד.

 

דגים

נמצא את הקוואנזים בחלק מדגי המאכל המקובלים דוגמת סלמון, טונה וסרדינים. הרינג ומקרל נחשבים למקורות הטובים ביותר לויטמין Q. מפני שרכיב זה מסיס בסביבה שומנית, הוא דורש שומן רב על מנת להיספג בגוף. לדגים אלו רמת שומן גבוהה במיוחד, אשר מכילה כמויות גדולות יותר של קואנזים Q10, כאשר במנה אחת של כ-100 גרם מקרל נמצא 6.75 מ"ג ויטמין Q.

 

עלים ירוקים

ניתן למצוא מרכיב נפלא זה גם בעלים ירוקים, דוגמת תרד וברוקולי.

 

פיסטוקים

אם אם אוהבים להתפנק ולנשנש חופן פיסטוקים, חשוב שתדעו כי מאכילת מנה אחת של כ- 100 גרם פיסטוקים קלויים, תיהנו מכמות נאה של כ-2 מ"ג ויטמין Q. כמו הבוטנים, בכוחו של הפיסטוק להגן על בריאותו של הלב ולסייע לתהליכים המתרחשים במערכת העיכול.

—————

חגית זהבי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות