איכות חיים, אקולוגיה וסביבה

בריאות נפשית מתחילה בטבע

הידעתם? הבילוי בטבע חשוב לבריאות הנפשית שלכם. היציאה למקומות שיד אדם לא נגעה בהם מחברת אותנו בחזרה למי שאנחנו

הטבע הוא טיפולי. אפילו בספרים הקלאסיים, כשהדמויות במצוקה, הן הולכות על שפת הים כדי לקבל אנרגיות חדשות. גם לנו זה יכול לעזור להרגיש פחות לחוצים ויותר רגועים. מחקרים רבים נעשו כדי לבחון את ההשפעות החיוביות של שהות בטבע על המוח, הגוף והנפש שלנו.

מסתבר שהאדם אינו יכול לחיות ללא הטבע, ושזה לא כל כך בריא או טבעי לבלות כל כך הרבה זמן הרחק ממנו. ואם זה קורה, ולפעמים זה אכן קורה, זה מסתיים בשחיקה ומתח. הנה מספר סיבות מדוע כדאי להוסיף שעות בילוי בטבע.

מקל על מתח וחרדה

רבים אומרים שהטבע מרפא, ואכן טיפול בחיות, הליכה על שפת הים ועוד – יכולים לשפר את מצב הרוח שלנו. לטבע יש יכולת למלא אותנו בשלווה, להקל על הלחץ, להעלות את מצב הרוח ולגרום לנו להרגיש טוב יותר.

הליכה, התעמלות או סתם טיול בטבע יכולים להעלות משמעותית את מצב הרוח שלכם ולהפוך את היום שלכם לטוב יותר. בילוי בחוץ יכול גם לעזור לכם לשפר הפרעות במצב הרוח כמו דיכאון, ויכול לעזור להרגיע את מערכת העצבים.

אם אתם מרגישים עייפים נפשית, נסו לקחת הפסקה מהשימוש בטלפון הסלולרי וצאו לבלות קצת בחוץ. השהייה בטבע יכולה לסייע גם כאשר מדובר בתחושת בדידות, השהות בטבע הוכחה כמועילה לתחושת הפגת הבדידות.

 

יתרונות קוגניטיביים

לטבע השפעה מרגיעה לא רק על רווחתנו הרגשית אלא גם על היכולות הקוגניטיביות שלנו. החל משיפור השליטה העצמית ועד הגדלת טווח הקשב והריכוז. מחקרים הראו כי היעדר חשיפה לטבע ושעות רבות בסביבה סגורה, גורמים לבעיות קשב אצל ילדים ויכולים להוביל לבעיות נוספות.

מנגד, מרחבים ירוקים או בילוי בשפת הים קשורים להשפעות חיוביות אצל ילדים מכיוון שהם עוזרים לשפר את הריכוז, להיות יצירתי וללמוד להתנהג בסביבה. אם קשה לכם או שאתם לחוצים מדי, נסו למצוא זמן לצאת למרחב ירוק, זה משפר את הריכוז ואת היכולות הקוגניטיביות שלנו.

 

עושה אתכם יותר מאושרים

השהות בטבע מפחיתה את הסיכון להתפתחות הפרעות נפשיות בשלב מאוחר יותר בחיים, זאת הסיבה שאנחנו מקפידים, בלי לדעת אולי, לקחת את הילדים לראות קצת נופים, פארקים וחופים. לטבע יש השפעה מרגיעה על הנפש, עד כדי כך שאפילו התבוננות בתמונות נוף, מעלה את מצב הרוח ומרגיעה את מערכת העצבים.

מחקרים הראו ששהות בטבע מגבירה את הביטחון העצמי ואת הערך העצמי, מעוררת רגשות חיוביים ומשפרת את הרגשתנו באופן כללי. וכשטוב לנו, אנחנו גם מנסים להיות אנשים טובים יותר ולכן בילוי בחוץ מפתח תחושת אחריות כלפי אנשים אחרים, הסביבה והטבע עצמו.

 

בריא יותר פיזית

בילוי בטבע הוא ריפוי גם לגוף. החשיפה לטבע הראתה הפחתה משמעותית בלחץ הדם, הפחתה בכאבי הראש והקלה בהתמודדות עם נדודי שינה. מעבר לזה, כשאתה בטבע אתה זז יותר, וכידוע כושר גופני מועיל גם לנפש בריאה. מחקר קליני הוכיח שחולים המאושפזים שקיבלו גישה לחלון ולנוף של הטבע, נרפאו מהר יותר מלא קיבלו חלון או נוף כלשהו.

אז איפה לבלות בטבע? צאו לפארקים, ליערות, הרים או בלו ליד חוף הים. אם אתם בסביבה שלכם אין הרבה ירוק או כחול, מומלץ להוסיף לבית שלכם כצמה צמחים, זה ישפר משמעותית את מצב הרוח שלכם.

————————

רונן רוזנבלט ניר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות