איכות חיים

מה הסיבות לריח רע מהפה, וכיצד נטפל בו?

כולנו סובלים לפעמים מריח רע מהפה והסיבות לכך רבות ומגוונות. אולם מה עושים כאשר ריח רע הופך להיות עניין שבשגרה? כל הדרכים להתמודד עם מצב לא נעים זה

ריח רע מהפה, או בשמו הלועזי ״הליטוזיס״, הינו מצב שכיח ונפוץ ממנו סובלים אנשים רבים בארץ ובעולם כולו. אולם בעוד שאצל חלקינו מדובר במצב זמני שעובר, ישנם אנשים הסובלים מריח זה באופן קבוע, והדבר עלול להעיד על בעיות קלות או חמורות אשר מצריכות בכל מקרה בדיקת רופא.

מהם הגורמים לריח רע מהפה?

ריח רע מהפה יכול לנבוע משלל סיבות ובינהן: שתיית קפה, עישון סיגריות ושתיית אלכוהול בכמויות גדולות. אנשים המרבים בכך עשויים לסבול באופן תדיר מריח רע מהפה וממחלות חניכיים חוזרות ונשנות. סיבות נוספות הינן:

יובש בפה

כולנו מכירים תופעה זו של ריח רע מהפה לאחר השינה, הסיבה לכך נעוצה בכך שייצור הרוק בפינו פוחת במהלך השינה והפה מתייבש, אולם מצב זה אמור לעבור בסמוך לקימה ולאחר צחצוח השיניים. במקרה שריח רע נשאר ומלווה אותנו במהלך היום כולו, הדבר מעיד על בעיה ויש לבדוק את הסיבה לכך.

 

בעיות במערכת העיכול

עצירות, קצב חילוף חומרים איטי או שלל בעיות עיכול עשויות לגרום לריח רע מהפה, וזאת בשל הריפלקס החומצי אשר גורם גם לריח וגם לטעם רע בפה.

 

כיצד ניתן להפחית ואף להעלים ריח הרע מהפה?

קרצפו את הלשון ונקו אותה היטב, הלשון שלנו היא כר פורה לפלאק ולחיידקים המצטברים בפה, על כן חשוב מאוד לקרצף אותה היטב ומידי יום כחלק משגרת היגיינת הפה. אם אתם מעשנים או שותים אלכוהול, הקפידו לצחצח את השיניים ולנקות את הלשון מספר רב יותר של פעמים במהלך היום.

 

צחצחו את השיניים בצורה נכונה

זה אולי מפתיע, אבל אנשים רבים פשוט לא מצחצחים נכון את השיניים ולא יודעים לנקותן ביסודיות. חשוב לצחצח שיניים למשך זמן של שתי דקות לפחות בכל צחצוח ולפחות פעמיים ביום, דבר אשר יסייע בהסרת החיידקים הקשים ואת הצטברות הפלאק בין השיניים. אם אינכם בטוחים שאתם מצחצחים את השיניים בצורה נכונה, פנו לרופא המשפחה על מנת לקבל הדרכה, או פשוט מכך, חפשו סרטון הסבר ביוטיוב.

 

הפטרו מהרגלים מזיקים

הפחיתו (ועדיף שתימנעו לחלוטין, כמובן) מעישון, שתיית אלכוהול וקפה בכמות מופרזת, כמו גם אכילת שום, בצל ואוכל חריף, כל אלה מגבירים ומעודדים ריח רע מהפה.

 

אכלו מאכלים שמנקים את השיניים

שתו הרבה מים, תה ירוק, תלעסו מסטיק מרענן והרבו באכילת פירות וירקות, כל אלה (ורבים אחרים) יתרמו לרעננות הפה ולבריאות השיניים והחניכיים.

לסיכום, אם אתם סובלים מריח רע מהפה אימצו את הרגלים קטנים שיפתרו את המצב הלא נעים, ואולם אם אתם סובלים מריח לא נעים באופן כרוני, חשוב מאוד שתגשו להיבדק וזאת על מנת לפענח את מקורו ולטפל בבעיה. ייתכן שאתם סובלים מבעיה שאתם כלל אינה מודעים לה והיא מחייבת פתרון.

———————-

גיא טווינה

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות