איכות חיים

הילד עובר חרם? כך תתמודדו

חרם הוא מצב בלתי נסבל עבור ילדים, ולקשר שלכם עימו משמעות אדירה על האופן שבו הוא ירגיש, יגיב, יבנה את בטחונו העצמי ויסגל דרכי ההתמודדות

תנו לילדים לדבר והקשיבו להם, בלי עצות ובלי ביקורת. אומנם חלק מהילדים מרגישים מבוכה גדולה לנוכח החרם, ואינם מספרים על הקשיים שלהם, אולם עדיין הם ממש זקוקים לכם, למקום בטוח ומוגן על מנת לפרוק את מה שעובר עליהם.

הניחו להם לדבר, לספר לכם בקצב שלהם, ולשתף אתכם במצוקותיהם, אל תביעו רגשות עזים ואל תיכנסו ללחץ ולהיסטריה. פשוט הקשיבו, בלי להנחות כיצד עליהם להתנהג ובלי לעוץ עצות חכמות. הימנעו בכל תוקף מהעברת ביקרות או הבעת רחמים. העניקו כתף ואוזן קשבת בשקט ובשלווה, ושדרו להם רוגע, יציבות ובטחון.

 

העניקו תקווה באמצעות סיפורים של אחרים שעברו חרם והצליחו

ילדים אשר חווים חרם מרגישים כאילו הם כבר לא יחלצו ממנו וכי סופו לא יגיע לעולם, מומלץ לחשוף אותם לסיפורים של ילדים אחרים שהצליחו להתמודד עם סיפור דומה לשלהם, בדרך זו ובצורה עקיפה הם ילמדו שגם הם יכולים להתמודד ולהצליח לצאת ממצב זה.

 

אל תשמרו בבטן – שתפו את הצוות החינוכי, הוא מוכרח לדעת

בית הספר צריך להיות המקום הבטוח והמוגן של הילד שלכם, ועליו לדעת שגם בבית הספר ישנה מורה, מחנכת או יועצת אשר עמדת לרשותו בכל עת, יכולה להקשיב לו ואף לעזור לו.

ואולם, אם הילד ביקש מפורשות שלא תפנו לצוות החינוכי ותחשפו את סיפור החרם, עליכם להימנע מלפנות מאחורי גבו. במקום זאת הסבירו לו את ערכו של השיתוף ואת משמעותו וחשיבותו.

 

ארבעה חודשי חרם? זמן לחשב מסלול מחדש

חשוב להבין כי ילדים אשר סובלים מחרם לאורך זמן העולה על ארבעה חודשים, עלולים לפתח פוסט טראומה ולכן חשוב מאוד לשקול אפשרות להעביר אותם כיתה ואפילו להעבירם לבית ספר אחר, וזאת על מנת להרחיק אותם מהמצב ולעזור להם להתחיל מחדש במקום שיעניק להם חוויה שונה, טובה ובונה.

 

טיפול רגיש ומקצועי

על מנת לחזק את הבטחון העצמי, ולהיות מסוגל לקבל פרופרציות, ילד מוחרם צריך לקבל עזרה חיצונית וטיפול רציף ומקצועי. חרם עלול לייצר טראומה כה גדולה שעלולה לפגוע בתקשורת עם אנשים לאורך זמן.

 

מה עושים אם זה הילד שלכם שמנהיג את החרם?

אם הילד שלכם מנהיג חרם על ילד אחר, שבו איתו לשיחה רצינית והסבירו לו באופן ברור וחד מהי ההשפעה של מעשיו על רגשותיו של הילד המוחרם, ואמרו לו שעליו להפסיק את התנהגותו.

———————————-

דולב גילמור

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות