בריאות

כבד שומני: ממה נובעת המחלה, ומי עלול לסבול ממנה?

רבע מהבוגרים בעולם המערבי סובלים ממחלה זו – אבל רובם לא מודעים לכך בכלל. כל מה שחשוב לדעת על המצב הרפואי הנפוץ הזה

כבד שומני היא אחת ממחלות הכבד הנפוצות ביותר, וכ- 25% מהאנשים המבוגרים בעולם המערבי סובלים ממנה. לרוב ניתן לחיות עימה אף מבלי לדעת על קיומה. מי הוא הכבד השומני, מהם הגורמים להיווצרות המחלה וכיצד ניתן לטפל במצב זה?

כבד שומני הוא מצב לפיו 15% ומעלה ממשקל הכבד הינו שומן. מצב זה מסוכן ועלול לגרום לבעיות רבות ומגוונות, החל משחמת הכבד, סרטן בכבד, סוכרת מסוג 2 ועד מחלות כלי דם ומחלות לב.

 

מי נמצא בסיכון לחלות במחלת הכבד השומני?

אנשים שסובלים מעודף משקל, סוכרתיים, בעלי יתר שומנים בדם ולחץ דם גבוה, הם המועמדים העיקריים לחלות במחלת הכבד השומני.

 

היו ערניים: איך מזהים כבד שומני?

לרוב, מחלת הכבד השומני אינה ניתנת לזיהוי באופן עצמאי, מכיוון שהגוף לא מאותת על בעיה ולא חושף בפנינו תסמינים. אולם ייתכן כי נרגיש עייפות בלתי מוסברת, או כאבים במיקומו של הכבד – צד ימין בחלקה העליון של הבטן. מומלץ פשוט לבצע בדיקת דם שגרתית שתחשוף כל עלייה ברמת אנזימי הכבד.

 

האם כבד שומני צריך באמת להדאיג?

על אף שאנשים רבים חיים חיים שלמים ללא כל הפרעות מיוחדות עם כבד שומני, הדבר בהחלט מצריך תשומת לב, וזאת מכיוון שהוא מגביר את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם בשל המצב הדלקתי המתרחש בכבד וסיכויו להצטלק, דבר אשר יפגום בתפקודו.

 

האם וכיצד ניתן לטפל בכבד שומני?

מכיוון שהסיבה המרכזית למחלת הכבד השומני הינה השמנת יתר, חשוב מאוד לאמץ תזונה נכונה ומאוזנת ולשמור על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית קבועה. גם אצל אנשים רזים עלולה להופיע המחלה, ובמקרה זה מדובר בהפרעה גנטית או בתזונה לא בריאה ולכן חשוב להקפיד על תזונה תקינה.

כמו כן, נסו להימנע מאכילת פחמימות ועמילנים, וכן מפרוקטוז הנמצא מזיק במיוחד בשל העובדה שהמטבוליזם שלו מתרחש אך ורק בכבד, ולכן רובו הופך לשומן. מסתבר שההשפעה של פרוקטוז, שאומנם נמצא כיעיל בפיטום אווזים והפיכת הכבד שלהם לשומני, דומה גם אצלנו

לסיכום, על אף שכיום נוטים להתייחס למחלת הכבד השומני כאל מחלה כרונית בדומה למחלת הסוכרת מסוג 2, קיימות לא מעט דרכים באמצעותן ניתן להיפטר מהשומן. חשוב שתקפידו על תפריט דל בפחמימות ובעמילנים והתמידו בו, לטובת בריאותכם!

————————–

ד"ר רונן מנדי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות