אוכל

לידיעתכם: גם משקאות דיאט מזיקים לכם

במשקאות דיאט אין סוכר, אלא ממתיקים אחרים, נטולי קלוריות. ובכן, מה מתברר? גם משקאות דיאטטיים מזיקים לבריאות שלו, כמו המשקאות עתירי הסוכר. שתו מים

כולנו יודעים מעבר לכל ספק שמשקאות ממותקים גורמים להשמנה ולסוכרת מסוג 2, ולכן עוברים למשקאות דיאט שנחשבים לפחות מזיקים. אבל בשנים האחרונות יש יותר ויותר הוכחות שגם משקאות דיאט מזיקים לבריאות שלנו במידה דומה. כך על פי מחקרים ונתונים שנאספו במשך מספר שנים. אולי הקלוריות נמוכות, אבל הנזק הבריאותי לא קטן בכלל.

צריכת משקאות קלים הממותקים בסוכר קשורה לעלייה של 5 אחוזים למוות מכל סיבה שהיא וב-13 אחוזים לתמותה ממחלות לב. לאנשים ששתו הרבה משקאות קלים היה סיכוי גבוה ב-12 אחוזים לתמותה כללית וסיכוי גבוה בעשרים אחוזים למות ממחלות לב.

עד כאן ידוע וברור מדוע ממשלות במדינות מערביות, כולל בישראל, מנסות להילחם בתופעה ולנסות להפחית את צריכת המשקאות הממותקים, אבל גם צריכה של משקאות דיאט נמצאה קשורה בסיכוני תמותה לא נמוכים בכלל: עלייה של 4 אחוזים בסיכון לתמותה מוקדמת מכל סיבה, ו-7 אחוזים בסיכון לתמותה ממחלות לב. משתתפי המחקר עם הצריכה הגבוהה ביותר של משקאות דיאט למיניהם היו בעלי סיכון גבוה ב-12 אחוזים לתמותה מוקדמת מכל סיבה וב-23 אחוזים לתמותה ממחלות לב, בהשוואה למשתתפים עם צריכה נמוכה של משקאות אלה.

 

מחקרים מדאיגים

עם זאת, בשנים האחרונות מצטברות עדויות במחקרים שונים על כך שגם משקאות דיאט גורמים להתפתחות התסמונת המטבולית, לפגיעה בפרופיל השומנים בדם, ולעמידות לאינסולין. ומתעוררת השאלה כיצד הממתיקים המלאכותיים גורמים להשמנה ולא לאיבוד משקל, שהרי יש בהם מעט מאוד קלוריות? הסיבה נעוצה באספרטיים, אחד הממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר, שפועל ככל הנראה דרך עיכוב של אנזים הידוע כנוגד השמנה.

מעבר לכך, כבר מספר שנים ידוע שאספרטיים מעלה את הסיכון לתסמונת המטבולית ולסוכרת מסוג 2, אך מנגנון הפעולה לא נבדק מספיק. חוקרים טענו שהקשר בין אספרטיים לתסמונת המטבולית עובר דרך האנזים אלקליין פוספטאז המצוי במעי הדק.

ד"ר הונגי לי מאוניברסיטת ז'נגז'ו בסין, שניהל את אחד המחקרים הגדולים בנושא, אמר כי "צריכה גבוהה של משקאות קלים, בין אם ממותקים בסוכר או בממתיקים מלאכותיים, נמצאה כבעלת קשר משמעותי לסיכון גבוה יותר לתמותה ממחלות לב וכלי דם וכן לתמותה כללית".

ממצאי המחקר של ד"ר הונגי לי מדגישים שלא מספיק להימנע מצריכת משקאות המכילים סוכר, אלא שהאינטרס של בריאות הציבור מחייב גם התייחסות לצריכת משקאות הדיאט המכילים תחליפי סוכר, הן ברמת הפרט והן ברמת המדיניות הציבורית.

נדגיש: אספרטיים הוא הממתיק המלאכותי הנחקר ביותר בעולם. נכתבו עליו מאות רבות של פרסומים מדעיים וכמה ספרים. בין הממצאים הרבים נמצא כי צריכת משקאות דיאטטיים נקשרה לסיכון מוגבר להתפתחות של מחלות כרוניות, כולל תסמונת מטבולית ובאופן משמעותי לשומן בטני ולסוכר גבוה בדם, שניהם סימפטומים של התסמונת מטבולית. כמו כן, הממתיקים המלאכותיים המרוכזים במשקאות הדיאט עשויים להוביל לרעב מוגבר ולהעצים דווקא את התשוקה למזונות עתירי קלוריות. על פי מחקר מאוניברסיטת סידני שנערך על בעלי חיים, ממתיקים מלאכותיים אף גירו את מערכת התגמול של המוח כדי שתדרוש יותר סוכר וקלוריות. לא, לא יקרה לכם כלום אם תשתו מדי פעם משקה דיאט במקום מים, אבל אין ספק שמבחינה בריאותית, גם למשקאות הדיאט יש השפעה בריאותית משמעותית ולא פשוטה בכלל.

————-

אירית נופארבר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות