איכות חיים

ויפאסנה: וכל מילה מיותרת

אחת מהדרכים לעשות מדיטציה היא הויפאסנה, שבמרכזה מונחת ההתבוננות והשתיקה. מדוע בוחרים אנשים לשתוק משך ימים ארוכים, ומה יתרונותיה הנפשיים?

פירוש המילה ויפאסנה (שמקורה בפָּאלִי) הוא תובנה – ראיית המציאות כמות שהיא, ודרך זו של מדיטציה נחשבת לאחת מן הדרכים העתיקות ביותר למדוט, מקורה בטקס הודי בן 3000 שנים העונה לשם סטפיטהאנא סוטה.ויטה זו נחשפה למערב על ידי סטאיה נאראיין גואנקה, לאחר שזה הגיע לויפאסנה על מנת למצוא מזור לכאביו ולמחלותיו, מורו לא אהב את סיבת הגעתו והסכים ללמדו רק אם הוא באמת ובתמים חפץ בידע, וכך היה. 15 שנים למד גואנקה אצל מורו והיה לתלמיד מוערך.

כיצד מתנהלת סדנת ויפאסנה?

ויפאסנה בסיסית למתחילים אורכת 10 ימים, כי במשך פחות מזה היא אינה אפקטיבית. במשך ימים אלו לומד המתרגל להניח את קצב החיים בצד ולהתנתק מהווית חייו כפי שהוא מכיר אותה. היום מתחיל בארבע בבוקר ומסתיים בתשע בערב, במהלכו מתרגלים עשר שעות מדיטציה מידי יום ביומו.

 

שלושת הימים הראשונים מוקדשים לריכוז מלא בתודעה וזאת באמצעות התבוננות בנשימה (בשונה מיוגה למשל, במהלכה אנו מתערבים בנשימה ובקצב שלה), המחשבות שצצות או טיבן אינו משנה, ימים אלו נועדו אך ורק לצפייה, התבוננות וחוסר התערבות בנעשה.

 

בשביל מה זה טוב ?

בכוחו של תרגול ויפאסנה לחולל שינויים רב עוצמה בחייהם של אנשים, כתוצאה מהקשר העמוק והקשוב אשר נוצר כתוצאה מהתבוננות, שתיקה והקשבה לגוף ולנפש. ויפאסנה מסייעת למקד את תשומת הלב בתחושות ומלמדת כיצד שלל הרגשות הצפים בכל אחד מאיתנו משפיעים על הנפש.

אדם המתרגל ויפסאנה נחשף לאופי שבו מתעצבות מחשבותיו ומקבל את הכלים להשתחרר מכבלי מחשבותיו ומהסבל שחלקן מייצרות בו, ובעצם מאפשרת לו לחיות חיים מודעים, מלאים ושלווים יותר.

 

יחסי אמון

מכיוון שבמהלך הסדנא הדיבור אסור, משתתפיה מתחייבים שלא לגנוב, לרצוח, לשתות משקאות משכרים ומתחייבים שלא להפריע לאחר בשום צורה ודרך, ולאפשר לעצמו ולסביבה לעבור חוויה נקייה ושלמה.

 

התבוננות ושתיקה מוחלטת

לדבר במהלך הסדנא כאמור, אסור, פרט לשעה ייעודית בה מותר להפנות שאלות למורה. ביום האחרון ובהדרגה שבים לדבר ולקיים פעולות שגרתיות נוספות.

 

למי מתאימה הויפאסנה?

בטרם קבלה לסדנאת הויפאסנה מוגש שאלון קצר, אשר תפקידו לקבוע את רמת המשתתפים. באופן עקרוני, פרט לאנשים הסובלים מבעיות פיזיות, אין כל מניעה או סיבה שאדם כלשהו לא יתאים. ההשתתפות אינה דורשת יכולת מסויימות, ואם נתקלים בקשיים במהלכה ישנו מדריך אשר מלווה ועוזר. ויפאסנה היא פשוטה וקלה ליישום ולכן מתאימה גם לילדים.

——————————–

ד"ר רונן מנדי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות