אקולוגיה וסביבה

חשוב לדעת: כך תימנעו ממכת חום

כשהטמפרטורות עולות והימים לוהטים, כולנו עלולים לסבול ממכת חום. למה זה קורה איך נמנע, וכיצד עלינו לפעול במצב זה?

אוגוסט כאן, ובחודש קייצי זה עלולה הטמפרטורה בחוץ להגיע עד ל-40 מעלות צלזיוס ואף יותר, וכמעט בלתי אפשרי לחמוק מהחום הכבד שפוקד את כולנו. ולכן חשוב מאד להישמר מפני החום ודעת מה עלינו לעשות וכיצד לפעול במקרה בו גופנו לא הצליח לקרר את עצמו.

מה קורה לנו כשאנו יוצאים החוצה אל החום?

אם נשהה זמן ממושך בשמש הקופחת, נרגיש תחושה של צמא, הלחיים שלנו יאדימו, ואנו נסבול מהזעה רבה. כל אלה הן דרכיו של הגוף להתמודד עם החום הרב ולנסות לקרר את עצמו ולהחזיר את הגוף לטמפרטורה התקינה, שנעה בין 36 ל 37 מעלות, אולם לעיתים ההיפותלמוס, האחראי על ויסות טמפרטורת הגוף, לא מצליח לקרר את גופנו.

סכנה: הגוף לא מצליח במלאכת הקירור

אם הגוף שלנו, בשל תנאים חיצוניים מסויימים, לא מצליח לקרר את עצמו, יעלה חום הגוף ואנו נחווה מצב הקרוי היפרתרמיה, במהלכו טמפרטורת גופנו עולה מעבר ל-38 מעלות צלזיוס.

 

מכת חום

כאשר טמפרטורת הגוף עולה, אנו חשופים למכת חום, אשר נגרמת כתוצאה מכך שההיפותלמוס לא הצליח לווסת את העלייה בטמפרטורת הגוף ולעצור אותה. במקרה בו טמפרטורת הגוף עולה מעל ל-41 מעלות צלזיוס, החלבונים בתאים מתחילים בתהליך הרס והתפקוד שלהם נפגע.

 

חשוב להכיר: התסמינים של מכת חום

אנשים הסובלים ממכת חום יחושו מסוחררים, יחוו תחושות של בחילה שילוו לעיתים בהקאות, הדופק יואץ וכך גם הנשימה. נזק בלתי הפיך יגרם למוח כאשר הטמפרטורה תעלה מעל 42.5 מעלות, נזק אשר יתבטא בפרכוסים, הזיות ואף אובדן של הכרה.

 

כיצד נוכל להימנע ממכת חום

בראש ובראשונה, מומלץ כמובן שלא לצאת מהבית בשעות החמות, ובכל מקרה יש להימנע משהייה ממושכת בחוץ תחת השמש החמה. כמובן שיש להצטייד באופן קבוע בבקבוק מים צוננים, במשקפי שמש ובכובע שיכסה את מלוא הראש. חשוב להימנע מפעילות גופנית מאומצת בשעות הלוהטות, ולדחות אותה לזמנים בהם חם פחות (שעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות).

 

כיצד ניתן לטפל באדם אשר סובל ממכת חום?

חשוב מאוד לקרר את גופו של אדם הסובל ממכת חום, ובמהירות, זאת מכיוון שכעבור כחצי שעה של חום גוף קיצוני, ייגרם לאדם נזק בלתי הפיך. אמצעי הקירור יכולים להיות כל דבר הנמצא בקרבתכם למשל אמבטיית קרח, או כיסוי הגוף במטליות ובמגבות לחות. בכל מקרה יש להגיע בזריזות לחדר המיון לקבלת טיפול.

————————-

אירית נופארבר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות