אוכל

שיבה – יותר מסתם טעם טוב בתה

היא נפוצה מאוד ברחבי ארצנו, ורבים נוהגים להוסיף אותה לתה שהם מכינים. זה לא רק הטעם – יש לה סגולות רבות וחשובות. שווה לנסות

אם עדיין לא התחלתם לשתות תה עם שיבה, או להכניס אותה לתפריט היומי, כדאי שתתחילו. הלענה השיחנית (או בשמה המדעי Artemisia arborescens) הוא מין של לענה – צמח הגדל באזורים רבים באירופה, אסיה ואפריקה ויש לה כ-180 זנים שונים, כשהלענה השיחית הוא צמח הגדל באזור המזרח התיכון ובתוך זה, בארצנו ישראל, ועליו משמשים כתבלין או כתוסף לחליטות תה.

ללענה השיחית, הלא היא השיבה, יש חומרים פעילים בשם אבסינתין וחומצה אסקורבית, הלא היא ויטמין C – שידועים כמסייעים רבות לחיזוק הגוף. הסבתות יודעות לספר כי החומרים הפעילים שבשיבה עוזרים לטפל בבעיות מעיים שונות, מכאבי בטן בשל בעיות עיכול ועד כטיפול בתולעים נפוצות, והן ידעו לתת לילדים ולכל מי שסובל מכאבי בטן קצת תה עם צמח הקסם הזה.

הלענה השיחנית היא אכן שיח, בגובה של כ-50 ס"מ בערך, המורכב מגבעולים רבים ועגולים עם קליפה דקה הנקלפת בקלות. העלים גזורים עם שפת עלה מפורצת, צבע כסוף כחלחל ולהם ריח וטעם חזק ומריר. הפרחים הם קרקפות קטנות הפורחים בגוון צהוב. הלענה השיחנית מואבקת על ידי דבורים.

האגדה מספרת שהשיבה הובאה לארץ עם הצלבנים והתאקלמה כל כך טוב בארצנו עד שהיא מצויה כיום כמעט בכל גינה. ואם תהיתם מדוע השם הערבי ישראלי הוא שיבה, אז תדעו שזה מכיוון שהגוון הלבן של הצמח מזכיר זקן של סבא.

השיבה היא אחד מצמחי המרפא החזקים ביותר, ודווקא בגלל זה צריך להיות זהירים בשימוש בה. כלומר לא להגזים עם הכמות, אבל לא לוותר על הטוב שבה ויש בה הרבה. היא מאזנת את המערכת ההורמונלית, נוגדת חיידקים וטפילים ומכילה סנטונין, חומר פעיל הקוטל תולעים וטפילי מעיים, ממנו מפיקים תרופה נגד תולעים.

היא טובה גם לבעיות עיכול, למערכת הנשימה ולאיזון מערכת העצבים. היא טובה כטיפול טבעי לבחילות, ולחומציות בקיבה ויש הממליצים לשלב חליטה אחת ביום לפחות לסובלים מסוכרת.

אחד הדברים שעלו השנה בעקבות הקורונה ונטיית המחלה להגיע לקרישתיות יתר, הוא העניין הפעוט ששיבה ידועה כחליטה שיכולה לסייע כטיפול למניעת קרישת דם, ולמעשה, מי שנוטל מדללי דם בהוראת הרופא, צריך להיות זהיר עם השיבא משום שיש לה יכולות מרשימות בנושא הזה.

אגב, סוד ידועה של מומחים לרפואה טבעית, כי מאותה סיבה של הזרמת כלי הדם, השיבא יעילה מאוד לחיזוק האון הגברי ומסיבות דומות ונוספות, היא גם מסייעת למערכת העצבים ולתחושת רוגע.

———————-

ד"ר אלדד הורוביץ

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות