אוכל

נותנים לך כנפיים? לא ממש. על הסכנות במשקאות אנרגיה

הם נפוצים לא פחות משתיה קלה, נמכרים לסטודנטים לפני בחינות ולבליינים בכל שעה, אבל אל תטעו: משקאות האנרגיה אולי נותנים לכם בוסט של עוררות, אבל לוקחים מכם בריאות

הם פופולריים בקרב רבים ומסיבות רבות ומגוונות. חלק שותים כדי לרקוד במסיבה עד אור הבוקר, בעוד אחרים שותים אותם על מנת לסיים מטלות בעבודה או בלימודים. אולם משקאות האנרגיה, על אף שמם המפתה, רחוקים מלהועיל לבריאות, ולחלק מאיתנו הם אף מהווים סכנה של ממש. חשוב לקרוא ולהפנים.

למרות שמדובר במשקאות חוקיים ומאד אהובים, הכריז ארגון הבריאות העולמי – כבר בשנת 2014! – על משקאות הארגיה כמסוכנים לציבור. זאת בשל ההשפעות המזיקות לגופנו.

 

קפאין בכמות גבוהה במיוחד

הכמות המומלצת לקפאין ביום הינה בין 200 ל- 300 מ״ג. משקאות אנרגיה מכילים בין 80 ל- 200 מ״ג של קפאין לפחית אחת בלבד. מדובר בכמות עצומה ביחס לכוס קפה למשל, אשר מכילה כ – 11- מ״ג בלבד. חשוב לדעת ולזכור – כמות גדולה של קפאין בשילוב אלכוהול מסוכנת ביותר, ועלולה לגרום להתנהגות תוקפנית ובכלל זה גם להתנהגות מינית תוקפנית.

 

סוכר בכמות מופרזת

סוכר אמנם נמצא במרבית המשקאות האהובים, ולרוב אף בכמויות גדולות ומוגזמות למדי, אולם משקאות האנרגיה עמוסים בכמות גדולה במיוחד של סוכר (פחית אחת עשויה להכיל כמות שוות ערך לשני חטיפים פסק זמן למשל). דבר ה העלול לגרום בתום השתייה לתחושה של עיייפות, ולאורך זמן, אף למחלת הסוכרת.

 

טאורין

טאורין הינה חומצת אמינו, אשר מיוצרת באופן טבעי בגופנו על מנת לווסת את פעימות הלב. צריכת משקאות אנרגיה עלולה לגרום לשיבוש קצב פעימות הלב ולהתכווציות שרירים.

 

למי מומלץ להימנע?

ראשית, ובאופן כללי, לכולם מומלץ להימנע משתיית משקאות אנרגיה משלל הסיבות שצויינו מעלה. אולם ישנן אוכלוסיות ספיציפיות הנצאת בסיכון גבוה, וטוב יעשו אם ימנעו כליל משתיית משקאות אלה: הראשונים הינם חולי הלב אשר ליבם עלול להיפגע באופן דרסטי כתוצאה משתיית משקאות אנגיה. האוכלוסיה השנייה הינה אוכלוסיית הילדים, וזאת בשל החשש לגירוי יתר של מערכת העצבים.

 

אז מה עושים? נוקטים זהירות

משרד הבריאות הוציא הנחיה לפיה יש לסמן משקאות המכילים כמות רבה של קפאין באזהרה הקובעת ממי ולמי חשוב להיזהר, כמו כן שוקלים לאסור מכירת משקאות אנרגיה לקטינים.

 

נזק לא רק לגוף – גם לנפש

מחקרים גילו כי נמצא קשר בין צריכת משקאות אנרגיה לבין התקפי חרדה בקרב גברים צעירים, דבר העלול להתפתח ולעורר בעיות נפשיות.

לסיכום, מומלץ שלא לשתת משקאות אנרגיה וודאי שלא לערבב אותם עם משקאות אלכוהוליים. אם בחרת לשתות הקפידו, כמו בכל תחום אחר בחייכם, לשמור על מידה ולצרוך משקאות אנרגיה באופן מבוקר וזהיר, לא להגזים ובמקביל לשתות כמות גדולה של מים, על מנת למלא את הגוף בנוזלים.

———————-

מירב קריספיל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות