אוכל

פלפל חריף: אש של בריאות

כמו עם אוהבי ושונאי כוסברה, ניתן לחלק את העולם לאלה שמשוגעים על חריף, ואלה שלא מוכנים להכניס אותו לפה אפילו בצחוק. על יתרונותיו המפתיעים של החריף

פלפל חריף נמצא בשימוש לא רק במטבחים רבים ומגוונים, אלא גם ברפואת צמחי המרפא. הוא נחשב לפרי ממריץ המסייע בחיזוק העורקים, כלי הדם והלב, מטפל במצבי גזים ובעיות עיכול, יעיל בטיפול בכאבים, בהצטננות ובשלל בעיות ותחלואים נוספים. אז מי הוא הפלפל, ומדוע הוא נפלא לנו כל כך?

נעים להכיר – הקפסאיצין

כבר נתקלתם במרכיב הנהדר הזה? הקפסיאיצין הוא המרכיב שאחראי לתחושת החריפות, וכמה שהוא יותר דומיננטי כך יהיה לכם יותר חריף בפה. חריף אינו טעם אלא תחושה של שריפה – הקולטנים בלשון מגיבים לקפסאיצין כאילו הם נתקלים בחום עז – למרות שלא נגרם שום נזק פיזי לגוף.

יש סולם לדירוג חריפות הנקרא ״סולם סקוביל״, הנקרא על שם יוצרו, הכימאי האמריקאי וילבור סקוביל, שהמציא את השיטה בשנת 1912. הסולם מדרג את רמת החריפות לפי רמת הקפסאיצין באוכל (כאשר קפסאיצין טהור מכיל 16,000,000 יחידות סקוביל) והנה הוא לפניכם:

גמבה מתוקה: 0 יחידות.
פלפל טסבקו, פלפל הונגרי, פלפל חלפניו: 3,500-8,000
פלפל צ׳יפוטלה: 10-23 אלף.
פלפל קאיין: 30-50 אלף.
מלגואטה (תיאלנדי) 50-100 אלף.
פלפל סאבינה: 350-580 אלף.
תרסיס פלפל בשימוש המשטרה: 1.5-3.5 מיליון.

פלפל ירוק חריף. לא לגעת בעיניים אחרי שחותכים אותו | צילום: envato elements
פלפל ירוק חריף. לא לגעת בעיניים אחרי שחותכים אותו | צילום: envato elements

אולי הופתעתם לגלות, אך הפלפלים שאנו אוהבים ומכירים בישראל, פלפל אנהיים, שחריפותו נעה בהתאם לעונה בין 500 ל-3,000 יחידות סקוביל. אך גם הם יעשו לנו רק טוב. אז מה כל כך נפלא בחריף? לפניכם כל הסיבות:

——————-
קראו עוד – גם לפלפל המתוק יש יתרונות בריאותיים ברורים
——————-

משכך ומרגיע כאבים

מחקרים גילו כי הקפסאיצין מזרז את זרימת הדם באיזור המצח ובכוחו להרגיע את כאבי הראש ואפילו את המיגרנות הקשות ביותר.

 

יעיל בטיפול בהצטננות

נוכחותו של קפסאיצין בדרכי הנשימה גורמת להזרמת נוזלים, עובדה ההופכת את הנזלת לנוזלית יותר וכתוצאה מכך היא מתפנה מהר ובקלות מדרכי הנשימה. זו הסיבה שכאשר אוכלים חריף מרגישים ש"האף נפתח".

 

שומר עלינו שמחים

הקפסאיצין גורם לשחרור אנדורפינים, שתפקידם להקל על כאב ולגרום לתחושה ולמצב רוח מרומם.

 

תאכלו חריף ותאריכו ימים

מחקר שנערך בסין מצא כי אנשים אשר אכלו מאכלים חריפים לפחות פעמיים בשבוע, הורידו את הסיכון לתמותה מוקדמת בכ-10%.

פלפלים אדומים חריפים. סוכריות של אש | צילום: envato elements
פלפלים אדומים חריפים. סוכריות של אש | צילום: envato elements

נלחם בסרטן

מחקרים מצאו כי צריכת קפסיאיצין מונעת תפתחות של תאי סרטן, ובכוחה אף לחסל תאים סרטניים, וזאת מבלי לגרום נזק לתאים הבריאים. יש המייחסים את מיעוט התחלואה במדינת בעלות מטבח חריף, דוגמת הודו, לסיבה זו.

 

עוזר במניעת השמנה

כאשר אנו אוכלים חריף אנחנו מקטינים את כמות המזון שאנו אוכלים, וזאת מכיוון שחריף דווקא מגדיל את תחושת השובע, ולאורך זמן תוצאת אכילת החריף הנה אכילה מופחתת.

לסיכום, בפעם הבאה שתתלבטו אם לאכול חריף או לוותר, בחרו לאכול ממנו קצת יותר, למען בריאות הגוף, הנפש וכמובן אריכות הימים 🙂

——————————

רנה אילנות

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות