איכות חיים

התגרשתם? כך תתנהלו נכון מול הילדים

גירושין מזעזעים מהיסוד את כל בני המשפחה, ובמיוחד את הילדים, שתמונת עולמם מתערערת לפתע. כמה כללים חשובים של עשה ואל תעשה כדי שהם יעברו את התקופה במינימום נזקים

גירושים הם לא דבר נעים בהגדרה, ולעיתים הם עלולים להיות מכוערים ומכאיבים. יותר מכל דבר אחר, חשוב שתשמרו על נפשם העדינה של הילדים האהובים שלכם, ולא תגררו אותם למריבות או תגרמו להם להרגיש מפוחדים, אשמים או מופסדים מתהליך הגירושין. לפניכם מספר עצות שימושיות להתמודדות עם הילדים במצב של גירושין.

הישמרו במילים ובהתנהגויות שלכם

לעולם, אבל לעולם אל תתנו לילדים תחושה כי הם אשמים ולו במקצת בגירושין שלכם. גם אם התגרשתם בשל מחלוקות ואי הסכמות בנוגע לגידולם. הילדים לא אשמים בדבר, ואינם אחראים על ההחלטות הזוגיות שקיבלתם. עשו הכל על מנת שלא לתת לילד תחושה שיש לו יד בהחלטה שלכם וזכרו, ילדים שומעים ומרגישים גם את הדברים שלא נאמרים, ולעיתים מספיקה התנהגות אחת קטנה על מנת להעביר שלל מסרים. שימו לב להתנהגויות שלכם ולאנרגיות שלכם.

הילדים שלכם הם לא אנשי הסוד שלכם

הורים רבים מעבירים מידע דרך הילדים, וממש סוחטים מהם אינפורמציה אודות ההורה השני. אל תשתפו את הילדים בעניינים שלכם עם ההורה האחר ואל תנסו להבין דרכם מה הוא חושב, אומר או מתכנן, הניחו לילדים שלכם להיות ילדים, ושמרו עליהם בלתי מעורבים. הם ממש לא אנשי הסוד שלכם והם אינם צריכים להיות צינור להעברת מסרים ומידע.

 

שמרו על שגרה – למען הסדר הטוב

בין אם אתם עזבתם את הבית, או אלו שנותרתו לחיות בו עם הילדים, אל תזניחו את הקשר האישי ואל תוותרו על שגרת החיים המשותפת אליה מורגלים ילדיכם: אכילת ארוחות ערב יחד, זמן של מקלחות או שיחות קטנות לפני השינה ועוד. זכרו – גם עבור הילדים מדובר במצב חדש, שונה ומבלבל, והשגרה לעיתים היא הדבר המוכר והבטוח ביותר בו ניתן להיאחז כדי להרגיש תחושה של יציבות.

 

אפשרו להם לשתף בתחושות, ותשאלו שאלות מנחות

ילדים רוצים וצריכים להביע דעה ולהישמע, לכן כדאי ומומלץ לאפשר להם לומר את אשר על ליבם ולשתף בתחושות הגלויות והכמוסות. הניחו להם לומר את הדברים בצורה פתוחה ומאפשרת, גם אם התוכן לא תמיד נעים לכם, תשאלו שאלות ודרבנו אותם להוציא החוצה את כל מה שהם מחזיקים בבטן.

הם ילמדו שמותר לדבר על הכל, יתנו אמון ביחסים שלכם ובעיקר לא ישמרו דברים בפנים, דבר אשר מזיק לבריאותם הנפשית והפיזית גם יחד.

 

לא בהכל צריך לשתף – אבל אסור לשקר

שתפו את הילדים שלכם, הם הרי חכמים, רגישים אליכם וחשים בכל שינוי המתרחש סביבם. אל תשקרו להם, ספרו את האמת באופן כללי – אמרו שאתם לא מסתדרים, שיש בעיות או קשיים, שאתם עדיין ולתמיד ההורים ואהבתכם אליהם גדולה ומוחלטת, שבחרתם להפסיק לחיות עם ההורה השני.

שיח פתוח זה, אשר מבהיר ומחדד את מצב העניינים ביניכם, ילמד את הילדים להתמודד עם מצבים מורכבים וקשים בחיים, ויעניק להם כלים אשר ילמדו אותם להתנהג ולהתנהל תוך הקשבה ושיתוף.

לסיכום, אין ספק כי גירושים עדיפים על נישואים לא טובים אך זכרו כי הילדים שלכם לא מבינים את שלל המורכבויות והעומק שבהחלטתכם, ולכן יש לשמור על כללים פשוטים אלה (ורבים אחרים) למען תחושת הבטחון והיציבות בחייהם של היצורים שאתם הכי אוהבים בעולם.

———————–

דולב גילמור

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות