בריאות

מחלות אוטואימוניות: כשהגוף מחליט להילחם בעצמו

יש מגוון שלם של מחלות בהן המנגנונים האמונים על הגנתנו מופנים כלפינו. המלחמה לא תמה אבל הרפואה המודרנית מצליחה לנצח בחלק מהקרבות

אחת לכמה זמן שומעים על זה, מחלה אוטואימונית בה הגוף תוקף את עצמו. אז מה זה בעצם מחלות אוטואימוניות? מדובר במחלות כרוניות בהן מערכת החיסון פועלת באופן לא תקין נגד האדם עצמו.

רגע, נחדד: מערכת החיסון של כל אחד מאיתנו נועדה להגן על גופנו, אך תקלות במערכת יכולות לגרום למערכת לפעול נגד האדם עצמו. או, במילים אחרות, מערכת החיסון יכולה לפגוע באיבר אחד, או להיות כנגד כמה איברים וכמה מערכות גוף, כלומר מחלה רב מערכתית אוטואימונית.

יש כ-80 מחלות אוטואימוניות שונות, וכל אחת מתאפיינת בתסמינים שונים ובנוגדנים עצמיים שונים. יש מחלות אוטואימוניות בהן תהיה פגיעה באיבר אחד (למשל במחלת קרוהן, שפוגעת במעי, או בטרשת נפוצה שפוגעת במערכת העצבים ועוד), אבל לעתים תתפתח מחלה הפוגעת בכמה מערכות בגוף (כאמור, מחלה רב מערכתית), כמו במקרה של לופוס למשל.

מערכת החיסון מייצרת נוגדנים שהם כלי הנשק שלה כנגד זרים (וירוסים, חיידקים וכו'). באנשים שחולים במחלה אוטואימונית, מופיעים נוגדנים עצמיים המכוונים נגד רכיבים שונים בגוף של החולה. כלומר, מערכת החיסון במחלות האלה מזהה בטעות חלקים מגופנו כזרים שיש לתקוף אותם. בשל הנטייה, יכולה להיות לאדם יותר ממחלה אוטואימונית אחת.

בשנים האחרונות שכיחות המחלות האוטואימוניות עולה, ויש המעריכים כי היא השלישית אחרי מחלות לב וסרטן. מצד שני, ב-20 השנים האחרונות ישנה פריצות דרך בתחום האבחון והטיפול במחלות אוטואימוניות, כך שלמרות שאין תרופה שמעלימה את המחלות כליל או חיסון שמונע אותן, יש פתרונות טיפוליים שונים שמונעים ככל האפשר, סבל מהחולים.

אם בעבר היו חולי לופוס וטרשת נפוצה נכנסים יוצאים מבתי החולים בתדירות מאוד גבוהה, היום הם סובלים מפחות התקפים מאשר בעבר, והנזק המצטבר בגופם אינו מהיר כפי שהיה.

אותו הדבר בחולי דלקת מפרקים, שעד לפני שנים לא רבות היו מוצאים את עצמם בכסא גלגלים, היום הם ממשיכים ללכת ברוב המקרים. מובן שיש עדיין מקרים קשים, אבל השיפור בטיפול הרפואי במחלות אלו הוא עצום.

כל זה קרה בזכות מחקרים רבים, והבנת המנגנונים שמאחורי המחלות האוטואימוניות, שאפשרו פיתוח תרופות המבוססות על הבנת מנגנונים כמו התרופות הביולוגיות. ובמקביל לתרופות, פותחו גם טכנולוגיות מעבדתיות המסייעות לאבחון מוקדם.

ידוע שאבחון מחלות אוטואימוניות עדיין נמשך במקרים רבים זמן רב, ובכל זאת חלה התקדמות בשנים האחרונות, והיום ישנן שיטות לאבחון נוגדנים עצמיים המאפיינים כל מחלה. בדיקות אלה מסייעות לאבחון מוקדם.

גם בדיקות הדמיה ודימות הביאו להעלאת היכולת לאבחון מוקדם של פגיעה ברקמות או במפרקים, או לזיהוי מהיר של התקף טרשת נפוצה, למשל. אפשרויות אלה, יחד עם המרפאות המשולבות שקמו במרכזי הטיפול, בהן החולה יכול לראות באופן קבוע מומחים שונים כמו מומחה למחלות אוטואימוניות ומומחה למחלות מעי, כליה, עור, מערכת העצבים, כלי הדם ועוד, הביאו לשיפור רב באיכות החיים של חולים רבים.

ובמילים אחרות, מחלה אוטואימונית היא לא דבר פשוט להתמודד איתה, אבל האופק הטיפולי בימנו הוא רחב מאוד ומאפשר במקרים רבים, לקיים חיים מלאים וטובים.

———————

רויטל שבי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות