בריאות

מזיעים? הנה כמה דרכים להתרענן, ולא, זה לא במקום דיאודורנט

גל החום שהיה בשבוע שעבר רק עבר, ותיכף יבואו עוד כמה. ואנחנו כבר יודעים שזה לא ייגמר עם החגים. הזדמנות טובה לדבר על זיעה, ומה אפשר לעשות כנגדה

החום הלוהט שמלווה אותנו בשבועות האחרונים לא הולך להיעלם בקרוב, וזאת סיבה מספיק טובה לדבר על הדבר המעיק הזה שנמצא גם בקיץ, מלבד הים, הגלידות והשמש החייכנית לפעמים – זיעה.

בואו נתחיל מכך שהזיעה עצמה היא נוזל מלוח וחסר ריח. ריח הגוף שמורגש כשמזיעים קשור ברוב המקרים לחילוף החומרים של החיידקים שחיים על העור שלנו, בעיקר באזורים הסמוכים לבלוטות הזיעה. אז מה עושים מולם? יש כמה אפשרויות, החל מהורדת לחץ ועד בדיקות רופא, אם הבעיה ממש מטרידה או חדשה.

זיעה הנגרמת מלחץ מורכבת מ-80 אחוז מים ו-20 אחוז של חומצות שומן וחלבון, חומרים שמושכים חיידקים שניזונים מהם, וגורמים לריח שעלול לגרום לאנשים להתרחק מכם. מה לעשות? מנסים להוריד לחץ ככל האפשר, גם בשביל הבריאות שלכם וגם כנגד מטרד הזיעה. נסו לנשום ולשאוף אוויר, מדיטציה, מוזיקה מרגיעה, עשו כל מה שביכולתכם כדי להוריד את מפלס הסטרס.

גם תזונה לא נכונה ולא מתאימה יכולה לגרום לריח זיעה לא טוב. מזונות כמו בצל, עמבה וחילבה יכולים לגרום לייצור תרכובות המכילות גופרית. זה נכון שרובן מפורקות במערכת העיכול ובכבד, אבל חלק מהן נספג במחזור הדם ומשתחרר דרך בלוטות הזיעה והריאות.

אגב, אם אתם אוהבים את האוכל שלכם חריף, קחו בחשבון שכל החריף הזה לא בהכרח יגרום לזיעה שלכם להסריח, אבל בהחלט יכול להגביר את הפרשת הזיעה, ומפה הדרך כבר קצרה לריח הלא נעים. אז מה עושים? אם ש לכם נטייה כזאת, פשוט מורידים את המאכלים שגורמים לריח רע, ושותים הרבה מים.

אנחנו מניחים שכבר חשבתם על זה, ובכל זאת, זה באמת הפתרון הפשוט מכולם – תתקלחו יותר, ותחליפו בגדים. אבל אם כבר, רצוי להחליף לבגדים נושמים מבד כותנה. הרבה פעמים ריח הזיעה מגיע פשוט מבד שלא "נושם", ולכן סופג אליו הרבה ריחות.

וכשאתם מתרחצים, תזכרו שאחד הדברים הכי החשובים שצריך לעושת אחרי המקלחת הוא לייבש טוב טוב את הגוף. כי אותם חיידקים שמתרבים על העור וגם באזורי בלוטות הזיעה, וגורמים לריח רע? הם שורדים פחות כשהעור יבש.

אבל אם ניסיתם את כל זה, ולא שכחתם לאורך הדרך גם את הדיאודורנט, אם הריח שלכם השתנה לאחרונה ללא שום שינוי שעשיתם, או אם ריח הזיעה שלכם מטריד מאוד ומטריף את הסובבים אתכם, גשו לרופא ותבקשו לעשות בדיקות כדי להבין את שורש הבעיה.

לעתים יסתבר שאתם סובלים מחוסרים מסוימים בוויטמינים או מינרלים, או שיכולה להיות סיבה רפואית מורכבת יותר שנדרש לעקוב אחריה ולטפל, בין היתר מחלות של בלוטת התרים יכולות להגביר את הפרשת הזיעה, ומכאן להגברת ריח הגוף. בנוסף, גם מחלת הסכרת יכולה לגרום לריח גוף חריף ולכן חשוב לבדוק.

——————–

רויטל שבי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות