אוכל, איכות חיים

איך להקל על חולי קרוהן, בנוסף לטיפול הקונבנציונלי?

קרוהן היא מחלה כרונית הגורמת לא מעט סבל ללוקים בה. מעבר ובנוסף לטיפול הקונבנציונלי במחלה, ניתן וכדאי לתת תמיכה רגשית ותזונה מותאמת

קרוהן היא מחלה אוטואימונית הגורמת לדלקת כרונית במעי הדק. היא מוגדרת כמחלה דלקתית, לא זיהומית, שפוגעת במקטעים של מערכת העיכול במעי הדק והגס. נכון להיום, אנחנו יודעים מעט מאוד על הגורמים הוודאיים למחלה הזאת, כמו לשאר המחלות האוטואימוניות. ידוע שמדובר בשילוב של גורמים סביבתיים, גנטיים ואוטואימוניים, כשגורם המפתח הוא סטרס.

קרוהן פוגעת בכל מערכת העיכול, אבל בעיקר בדופן המעי הדק, שם היא גורמת לחיבורים לא תקינים בין המעיים לאיברים פנימיים סמוכים, שלשול, כאבי בטן קשים, היצרויות, בעיות ספיגה של ויטמין D, ויטמין B12, סידן, ירידה במשקל ותשישות רבה. במקרים מסוימים, המחלה יכולה לגרום גם לאבצסים במעי הגס ועוד.

מה שבטוח, מכיוון שהמחלה כרונית, היא גורמת לסבל רב ולאי נעימות שמשבשת את שגרת היום, ומוסיפה עוד סטרס ומצב רוח נפשי ירוד אצל החולה.

בעבר המחלה נחשבה למחלה לא נפוצה במיוחד, אך לאחרונה יותר ויותר אנשים מאובחנים כלוקים בה, כשהמשותף לרובם הוא גילם הצעיר, שנע מגיל ההתבגרות ועד 40, כשצעירים בשנות ה-20 סובלים ממנה במיוחד.

מבין הגורמים למחלה, ידוע למשל שמי שסבל בעבר מזיהומים במערכת העיכול חשוף יותר למחלה. וכמובן, מי שיש לו רקע גנטי, כאשר יהודים חולים במחלה יותר מעמים אחרים. מכאן שחשוב שדווקא בארץ נדע להגביר את המודעות למחלה ולדרכי הטיפול בה. אורח חיים מלא בסטרס ותזונה מערבית מבוהקת יכולים לגרום להתפרצות המחלה, אם יש לכם את הרקע הגנטי לכך.

מכיוון שמדובר במחלה כרונית שאין לה תרופה המרפאת אותה, אלא טיפול תרופתי שיכול לסיייע לשלוט במחלה, במטרה להגיע לרמיסיה – כלומר הפוגה במחלה והפוגה כזאת שנשארת לאורך זמן. בין לבין חשוב ללמוד לחיות עם המחלה, משום שיש אנשים שיש להם הפוגות רבות ויש מי שחי איתה כל הזמן.

ברפואה המערבית מטפלים בקרוהן באמצעות תרופות שונות שנועדו לטפל בדלקות ובתופעות הלוואי שלהן, כמו כיבים ופצעים, או לדכא את מערכת החיסון, שבמחלה אוטואימונית, תוקפת בעצם את עצמה.

בין התרופות ניתן למצוא את אימורן – תרופה אוטואימונית, יומירה שהיא תרופה אנטי דלקתית אוטואימונית ואת רמיקייד, שגם היא תרופה אנטי דלקתית חזקה. במקרים קשים ובמצבים של חסימות – יבצעו ניתוחים בכדי לטפל ולקטוע את החלק הדלקתי במעי.

בנוסף לטיפול הרפואי הקונבנציונלי (ולא במקומו), כדאי צריך להתמקד גם בתזונה, בטיפול רגשי, בצמחי מרפא ובעיסויים.

ראשית, הטיפול חייב להתמקד במערכת העיכול משום שאותה המחלה תוקפת. התזונה חייבת להשתנות אצל החולים ולהתאים למאפיינים של המחלה ושל החולה. כאשר יש התפרצות של הדלקת, החולים חייבים לעבור לתזונה פשוטה ודלת סיבים, ורצוי לבחור מזונות בריאים כמו אורז לבן ולא לאכול מזונות עתירי סוכר כמו עוגות, עוגיות ושאר מזיקים.

כשההתלקחות נרגעת, מומלץ לעבור לתזונה בריאה שתעזור לגוף להגיע לרמיסיה ואפילו לרמיסיה ארוכה. תזונה נכונה יכולה גם לשקם את מערכת העיכול. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בכדי להתאים את התפריט, כיוון שמדובר באנשים עם מחלה כרונית כשכל אחד שונה ואצל כל אחד המחלה מתבטאת אחרת.

גם טיפול רגשי הוא עניין חשוב, משום שזה המפתח להופעת ההתלקחויות ועוצמתן. ככל שיירדו הסטרס והמועקה הרגשית, כך יוכל החולה לשלוט במחלה ובהתפרצויות שלה.

בנוסף לכך, יש צמחי מרפא מהרפואה ההודית והסינית, וגם צמחים מערביים שעוזרים להתמודד עם מחלות מעיים דלקתיות. צמחים אלו יכולים לסייע בהורדת הדלקת, יכולים לרפא כיבים במערכת העיכול, לחזק את הגוף ולהרגיע מצבי סטרס.

אמצעי נוסף חשוב בהפגת מתחים שמגברים את התלקחויות המחלה הן עיסויים שמאפשרים הפגת מתחים, חיזוק הגוף ורגיעה. העיסוי ההודי למשל הוא עיסוי שמותאם אישית לכל אדם שמגיע לטיפול.

תוכן זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

———————–

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות