בריאות

שר הבריאות: יקוצר זמן ההמתנה לניתוחי שינוי מין

שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע על תכנית לקידום בריאות הקהילה הטרנסית: בין עיקרי התכנית, קיצור זמני ההמתנה לניתוחים לשינוי מין והקלה במתן אישורים לטיפולים. הורוביץ: זה מאבק על החיים"

"לכבוד הוא לי לעבוד כשר בריאות למען הקהילה הטרנסית. זה מאבק על החופש והשיוויון, זה מאבק על החיים", אמר היום (שלישי) שר הבריאות ניצן הורוביץ, בתום ישיבה עם נציגי הקהילה הטרנסית בישראל בבית החולים שיבא בתל השומר, בה הציג שורה של צעדים לשיפור השירות והתאמת המערכת לצרכי הקהילה.

בין עיקרי התכנית: קיצור התורים לניתוחים להתאמה מגדרית, הכשרת צוותים רפואיים למפגש עם להט"בים והקלה במתן אישורים לטיפולים.

"הקשיים שטרנסג'נדרים מתמודדים איתם הם עצומים. אין כמעט טרנסית שלא חטפה צעקות, קללות, ואלימות פיזית. עבור טרנסים וטרנסיות, זה דבר שבשגרה. הציבור הטרנסי משלם את המחיר הכבד והאכזרי ביותר. זו קהילה שמחצית מחברי ניסו להתאבד לפחות פעם אחת, רבים קיפחו את חייהם, בגלל גילויי השנאה כלפיהם" אמר הורוביץ, והוסיף: "לכבוד הוא לי לפעול למען הקהילה הטרנסית. זה מאבק על החופש, פשוט להיות מי שאתה, זו מלחמה על החיים".

נציגי הקהילה הטרנסית לאחר המפגש עם שר הבריאות בביה"ח שיבא | צילום: דוברות שר הבריאות
נציגי הקהילה הטרנסית לאחר המפגש עם שר הבריאות בביה"ח שיבא | צילום: דוברות שר הבריאות

הורוביץ דיבר על המצוקה שקיימת בזמינות הניתוחים לשינוי מין, ואמר: "ניתוחים להתאמה מגדרית הם לא ניתוחים קוסמטיים אלו ניתוחים משני חיים וניתוחים מצילי חיים. אנו נרחיב את מספר הניתוחים ונקצר את התורים לניתוחים החשובים האלו כאן בישראל"

עוד הוסיף כי השירות הרפואי ישופר ויותאם לצרכי הקהילה הגאה והקהילה הטרנסית בפרט, תוך הקצאה מתאמי טיפול שילוו את המטופל בהליך שינוי המין ויקלו עליו ככל האפשר. הורוביץ דיבר על הכשרת הצוות הרפואיים במערכת הבריאות הציבורית למפגש עם הקהילה הגאה, להתאמות המקצועיות ולרגישות הנדרשת.

בנוסף, יקודם מענה רפואי רפואי לקהילה על ידי משרד הבריאות וקופות החולים, ותהיה הקלה על הליך האישור של ניתוחים וטיפולים שנדרשים בהליך הכולל של שינוי המין. השר הבטיח להמשיך לפעול במשרד הבריאות ובשיתוף המשרדים הרלוונטיים ליישום מסקנות דוח הצוות הבין משרדי לקידום הקהילה הטרנסית, בראשות המשנה ליועמ"ש לשעבר, דינה זילבר.

הורוביץ: "הצעדים שאנו עושים היום הם צעדים חשובים מאוד, אבל יש עוד עבודה רבה. הקולות החשוכים שמבקשים להשאיר אותנו שקטים ומפוחדים הגיעו גם לספסלי הכנסת והם מביישים את המוסד הדמוקרטי. אבל אני אופטימי מאוד, כשאני מסתכל לאחור, רואה אילו הישגים אדירים הבאנו במאבק למען סובלנות ולשיוויון, אני גאה, אני יודע שהצדק והשפיות איתנו, אני יודע שאנחנו בדרך הנכונה, ושאנחנו ננצח".

מהאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית נמסר כי: "אנו מברכים את שר הבריאות, הורוביץ על הצהרתו בנושא קהילת הטרנסג'נדרים ותומכים בצעד אשר נותן תקווה להפחתת הבירוקרטיה וקיצור התורים. כמנתחים פלסטיים אנחנו נכונים להירתם למאמץ הנפשי, ההורמונלי והגופני לטובת הנשים והגברים על הקשת הטרנסית".

————————

רותם דוידס

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות