איכות חיים

פוביה אינה גזרת גורל: אפשר להפסיק לחשוש

לא מעט אנשים חווים פוביות מדברים שונים ומשונים על בסיס יום-יומי, מצב העלול לשבש את אורחות החיים ותקינותם. מהי פוביה וכיצד ניתן להתמודד עמה? קראו וגלו

אני הפחד, נעים להכיר

אחד מכל עשרה אנשים סובל מפוביה, ובכל זאת נדמה כי על אף שכיחותה, לא מדברים עליה מספיק. הפוביה (בעברית: בעת) הינה פחד כרוני ומוגזם המשתלט עלינו במצבים מסוימים, משבש את התנהגותינו וקשה עד בלתי אפשרי להתגבר עליו ולהרגיעו.

קיימים בקירוב כ-2500 סוגים של פוביות, וכמעט לכל מצב ונושא ניתן למצוא מישהו שמפחד ממנו פחד נוראי: הפחד מרופא השיניים, הפחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה), הפחד ממקומות פתוחים (אגורפוביה) פחד גבהים, פחד מעכבישים, נחשים או כלבים, פחד מג׳וקים ואפילו פחד מחושך.

האם מדובר בהפרעה פסיכיאטרית?

פוביה מוגדרת כהפרעה פסיכיאטרית רק כאשר הפחד או ההימנעות מהמצב המעורר אותו משבשים ופוגעים באורחות החיים ובתפקוד האדם.

 

מה מקורה של הפוביה?

פוביה עשויה להתפתח מסיבות שונות ומגוונות. לעיתים פוביה הינה תוצר של חוויה מפחידה שנחוותה בעבר, למשל היתקעות לזמן ממושך במעלית, או כתוצאה מהתבוננות ולמידה, דוגמת ילד אשר צפה באימו מאבדת עשתונות למראהו של ג'וק הרץ בבית, בעוד היא צורחת ונסה מן המקום.

 

כיצד מרגיש אדם החווה פוביה?

פוביות מאופיינות בתחושת מועקה, הזעה, עליה בלחץ הדם, רעד, סחרחורת, מתח עצום, דפיקות לב ותחושה כללית של איבוד שליטה, כאשר ברגעי הפחד, המצב נתפס כאיום ממשי וגדול שאי אפשר להתגבר עליו והוא אף העלול לסכן אותנו.

אנשים רבים אשר סובלים מפוביה, בוחרים להימנע מגורם הפחד ולא להתמודד עימו. לעיתים הדבר קל וישים אך קיימים מקרים שהימנעות זו מפריעה להתנהלות היומיומית, בעודה מעכבת את האדם מלהתמודד עם היבטים מסויימים בחייו. כמו כן, הימנעות זו מנציחה את הפחד ואת האמונה שהסכנה אמיתית וגדולה.

 

כיצד ניתן לטפל בפוביות?

על מנת לטפל בפוביות כדאי להיעזר בטיפול התנהגותי קוגניטיבי, הנחשב לטיפול קצר, ממוקד ויעיל למדי, הכולל זיהוי דפוסי חשיבה המעוררים חרדה ומלמד דרכים חדשות להגיב לפחד ולהפיגו. הטיפול מלמד כיצד להימנע ממחשבות על הפחד וכיצד לאזן את עוצמתו, וכל זאת באמצעות חשיפה הדרגתית למושא הפחד בהתאם להתקדמותו של המטופל, דבר הנעשה בצעדים קטנים וישימים, אותם ניתן למדוד ולהרגיש אט אט כיצד הפחד נמוג ונעלם.

לסיכום, פוביה אינה גזרת גורל, ועל אף שלעיתים נדמה שהיא כאן להישאר, קיימות דרכי טיפול מגוונות, פשוטות ויעילות אשר בכוחן להתמודד עם הפחד הכרוני ואף להעלימו כליל.

————————————–

אברהם קריספין

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות