איכות חיים

לא כל כך נעים: טיפול והרגעת כאב הטחורים ברפואה ההודית

מסתבר שמרבית האנשים יסבלו בשלב זה או אחר בחייהם מטחורים. מה גורם להם? מה הסוגים השונים? ואיך, עפ"י הרפואה ההודית, נוכל למנוע ולטפל בהם?

באופן כללי טחורים, כמו מחלות רבות אחרות, נובעים מהרגלי תזונה לא נכונים בשילוב של לחץ ומתח נפשי. אורח החיים המודרני מעמיד בפנינו קשיים לא מעטים ולפעמים הגוף מגיב בהתאם. אך ישנן גם סיבות הקשורות לגיל, להיריון, לשימוש לא נכון בנייר טואלט ולעוד גורמים.

אחד הנתונים הכי מפתיעים ביחס לטחורים הוא היקף התופעה: כמחצית מהאנשים מעל גיל 50 סובלים ממחלת טחורים סימפטומטית. בארה"ב, כשליש מהאוכלוסייה סובלים מטחורים בדרגות שונות של קושי.

טחורים יכולים להיות פנימיים או חיצוניים. טחורים פנימיים נמצאים בתוך פי הטבעת, טחורים חיצוניים נמצאים מחוץ לפי הטבעת. בשני המקרים מדובר בתופעה כואבת ומטרידה שפוגמת מאוד במהלך היומיום.

חשוב מאוד לטפל בעניין מיד כשנוצרת בעיה, כדי שהטחורים לא יתקבעו בגוף. בשלב ההתחלתי ניתן להגיע לריפוי מלא. בשלב המתקדם אפשר להקטין את גודל הטחורים ולהקל את תופעות הלוואי של דימומים וכאב.

 

איך הגענו לזה?

לכולנו בעצם יש טחורים, השאלה היא אם הם צונחים וגורמים לדלקת ולקרע וכתוצאה מכך לסבל רב. הטחורים הם בעצם כלי דם הנמצאים בחלק האחרון של המעי הגס ובפי הטבעת והם עוזרים לנו להפריד בין המרכיבים השונים של המזון הנכנסים לגופנו. באמצעות שליטה על היציאות הן מפרידים בין מוצקים, נוזלים וגזים.

אילוסטרציה: envato elements
אילוסטרציה: envato elements

אורח חיים מתוח , לחוץ ולא מאוזן, יכול להוביל בסופו של דבר לפגיעה בכלי הדם שבפי הטבעת ולצניחתם. ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום להיווצרות טחורים. לחץ וסטרס הם גורמים משמעותיים בהתפתחות טחורים. גם ישיבה לא נכונה בשירותים. כאשר יושבים לא נכון בזמן יציאה ומפעילים לחץ על כלי הדם הפנימיים, הם מתרחבים, נמתחים וצונחים. הרגליים בזמן יציאות חייבות להיות מורמות, אחרת אנחנו מתאמצים בזמן היציאה וגורמים לנזק לכלי הדם הפנימיים.

תזונה לקויה גם היא סיבה לטחורים במקרים רבים. אוכל תעשייתי שאינו מותאם למערכת העיכול שלנו, וכולל סוכרים וקמח לבן. אמנם המודעות לתזונה נכונה התגברה, אבל עדיין, רבים מאיתנו לא מקפידים על תזונה מאוזנת ובריאה מה שבהחלט עלול לייצר טחורים.

גם עודף משקל, שאנחנו יודעים שהוא גורם להמון בעיות בריאות שונות, טחורים היא אחת מהן. ניקוי ושפשוף יתר של אזור פי הטבעת עם נייר טואלט הוא עוד סיבה די משמעותית לבעיה. השימוש בנייר טואלט נראה לנו טבעי לחלוטין, אבל הוא עלול לפגוע באזור פי הטבעת, במיוחד אם משתמשים בנייר גס ועבה מדי.

היריון ולידה יכולים לגרום לטחורים. על פי הנתונים, כל אישה חמישית עלולה לסבול מטחורים בזמן ההיריון והלידה. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הוא הלחץ המופעל על שרירי רצפת האגן.

 

יש מוצא!

טחורים יכולים להיות מגרדים וכואבים – אך גם ללא תחושה. בכל מקרה, מדובר בתופעה שיש לטפל בה מיד כשגיליתם אותה. החדשות הטובות הן שאפשר לטפל בטחורים פנימיים או חיצוניים בעזרת שינוי תזונה ואורח חיים, בשילוב צמחי מרפא.

טיפול טבעי בטחורים על ידי תזונה הוא אחד הפתרונות היעילים ביותר. נחוצה כאן התאמת תזונה אישית, כיוון שטחורים יכולים לקרות בגלל עצירויות/שלשולים ולכל אדם מתאימה תזונה שונה בהתאם למצבו.

ברפואה ההודית, האיורוודה, אנחנו מזהים שטיפוסי האש (שהמאפיין שלהם הוא חום ושלשולים) יאכלו תזונה מקררת, שתרגיע את ריבוי היציאות. לדוגמה – הימנעות ממאכלים חריפים הכרחית כאן. טיפוסי האוויר (שהמאפיין שלהם הוא יובש ורזון) יאכלו תזונה מבושלת בלבד, עם מעט סיבים, כדי לעזור ביציאות. וטיפוסי האדמה (שהמאפיין שלהם הוא לחות ועודף משקל) יאכלו תזונה מלאת סיבים, עם הרבה ירקות וללא גלוטן, כדי לפתור את הבעיה.

שילוב של תזונה עם צמחי מרפא הוא מתכון מנצח. צמחי מרפא עוזרים לנו לתפקוד תקין של מערכת העיכול. את המלצות התזונה יש לשלב עם צמחי מרפא, ואחת התרכובות הידועות ברפואה ההודית נקראת טריפאלה, שעוזרת ביציאות ומאפשרת ריפוי של הטחורים.

בכל מקרה, יש להתייעץ עם מטפל מומחה כדי שיתאים עבורכם את האיזון המתאים עבורכם בין צמחי מרפא לתזונה נכונה. טיפולים טבעיים נוספים היכולים לסייע בטיפול בטחורים כוללים משחות חיצוניות שונות, ביניהן משחת ההממליס שמכווצת את הטחורים ומאפשרת את ריפויים. עוד מומלץ לעבור לישיבה נכונה בשירותים, כשהרגלים מוגבהות, להימנע מהתאפקות ולהעדיף לרחוץ את האזור ולא לנקות עם נייר טואלט.

————-

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות