אוכל

עם חיידקים טובים וללא גלוטן: הטרנדים המובילים בתזונה

על פי הכנס לתזונה באטלנטה חטיפי החלבון ישודרגו, מוצרים נטולי גלוטן יישארו בסביבה והסופר פודס יגנבו כותרות לפירות ולירקות. עם המחירים האלה, אפשר להבין למה

לעיתים קרובות אנחנו שומעים על טרנדים חדשים בעולמות התזונה והפחתת המשקל מחברים, בני משפחה או ברשתות החברתיות, ובמהירות רבה מוצרי מזון חדשים רבים מופיעים על מדפי חנויות המזון. רק כשמדובר בטרנדים בעולם התזונה, אילו מהם באמת יכולים להועיל לבריאותנו ואילו הם רק אופנה חולפת?

סוזן בוורמן, מנהלת הדרכת תזונה בחברת הרבלייף, הייתה בכנס השנתי של האקדמיה לתזונה ודיאטה שהתקיים באטלנטה. שאלנו אותה מה המסקנות, או במילים אחרות, מה כאן כדי להישאר?

1. חטיפי חלבון

אחד הטרנדים הבולטים ביותר בכנס היה חלבון. כולם רוצים לספר כמה חלבון מכילים המוצרים שלהם – במיוחד החטיפים! ייתכן כי זה מצביע על כך שאולי אנחנו מתחילים להתרחק מהאמונה שאכילת חטיפים היא הרגל גרוע, ושלחטיפים מאוזנים ובריאים יש מקום בארון המטבח שלנו.

החטיפים זכו למוניטין גרוע משום שאנשים רבים מקשרים אכילת חטיפים ל"מזונות מהירים" המציעים תועלת תזונתית מועטה. אכילת חטיפים נחשבת לרוב מזיקה משום שהיא נתפסת כמשהו שעושים בעיקר לצורכי בידור ולא כדי להגביר את צריכת הוויטמינים, המינרלים או החלבון.

אבל חטיף בריא המכיל חלבון יכול לשרת מספר מטרות חשובות כמו השקטת תחושת הרעב בין הארוחות וגם הזדמנות להוסיף קצת יותר מאכלים מזינים לתפריט.

צילום: הרבלייף, סטודיו דיטיילסב
צילום: הרבלייף, סטודיו דיטיילסב

2. מזון ללא גלוטן נמצא כאן כדי להישאר

בין אם אנשים צריכים לעבור למזון נטול גלוטן מבחינת מצבם הבריאותי האישי ובין אם לא, הטרנד של מזון ללא גלוטן כובש אנשים רבים, ויכול לסייע בהוספת גיוון וערכים תזונתיים לתפריט. מכיוון שהמקור העיקרי לגלוטן בתזונה הוא חיטה, טרנד זה מציע אלטרנטיבות מגוונות של דגנים דוגמת קינואה, כוסמת, דוחן, טף, אמרנה, והמזונות המיוצרים מהם.

זוהי דרך נפלאה להוסיף גיוון לתזונה. ומשום שכל צמח מציע סט ייחודי של חומרים מזינים, תוכלו לצרוך מגוון רחב יותר של ויטמינים, מינרלים ועוד דברים טובים. רק חשוב לזכור: נטול גלוטן אינו בהכרח דל קלוריות, שלא תטעו בזה.

 

3. החיידקים הטובים

מסתמן כי ישנו עניין רב בתחום מחקר המיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במעיים) של מערכת העיכול, ואנו עומדים לראות יותר ויותר מוצרים שמיועדים לתמוך בצמיחה של חיידקים טובים אלה.

מזונות מותססים יכולים להיות הדרך בה אנחנו מכניסים את החיידקים הטובים האלה למערכת העיכול שלנו. רוב האנשים מכירים מוצרי חלב מותססים כמקור לחיידקים אלה. בעולם יש גם מוצר חדש, גבינת קוטג' מותססת, ובתערוכה הוצגו גם שורשי סלק וגזרים מותססים.

 

4. סופר פוד

המונח המיוחס למזונות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים כגון: גוג'י ברי, זרעי צ'יה, ספירולינה או אסאי. בשנים האחרונות זכו מזונות אלה להכרה עולמית גדולה כמזונות-על בעלי סגולות רפואיות.

ככלל ירקות ופירות, הם מקור לנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. צריכה יומיומית מגוונת של ירקות ופירות בחמישה צבעים חיונית להגנה על הגוף, ולשמירה על בריאותו.

לאחרונה, יותר ויותר חברות מאמצות גישה מעט שונה, ובמקום דגש על סגולות רפואיות ספציפיות תשומת הלב מוסטת לצפיפות תזונתית, הקובעת עד כמה המזון צפוף ברכיבי תזונה בריאים ביחס לכמות הקלוריות שבהם.

כך, למשל, ירקות ופירות הם בעלי צפיפות תזונתית גבוהה משום שהם עשירים בחומרים מזינים ובעלי ערך קלורי נמוך. ירקות עמילנים, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים הם בעלי צפיפות תזונתית בינונית. הצפיפות התזונתית הנמוכה ביותר נמצאת במוצרים מהחי ומזונות מעובדים.

—-

ד"ר מרלין אדית דניאל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות