בריאות

לעצור את הפשע המושלם – הטכנולוגיה מול סם האונס

סמי אונס הם רעה חולה, כלי משחית בידיהם של מנוולים חסרי אנושיות. המאבק נגדם קשה ומורכב, ולמרבה הצער אין עדיין פתרונות טכנולוגיים

לפני שבע שנים רץ קמפיין בישראל של מגזין טיים אאוט, שנועד להגביר את המודעות לסכנות סם האונס. הקמפיין, שרץ תחת הסלוגן "תשמרי על הכּוֹס שלך", זכה לתגובות מעורבות, היו שחשבו שהעלאת המודעות חשובה וקודמת לכל, היו שטענו שהוא בעצם מטיל את האחריות על הנשים בלבד, והיו שסלדו ממשחק המילים המחפיץ נשים. הקמפיין הגיע לשלבי הגמר בתחרות הפרסום השנתית בקאן, ואף זכה לכמה פארודיות וממים אינטרנטיים, כמו זה שלהלן:

פארודיה על הקמפיין של טיים אאוט
פארודיה על הקמפיין של טיים אאוט | הופץ ברשת, מפורסם על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מעבר להעלאת מודעות, נעשו בעבר לא מעט ניסיונות להגן ולטפל בבעיה שמציג סם האונס: הוא גורם לקרבן לאבד אוריינטציה ויכולת להגן על עצמה (או עצמו, הסם נמצא בשימוש גם כנגד גברים), לשכוח כל או כמעט כל מה שקרה לה – והסימנים שלו בגוף נעלמים תוך שעות ספורות, כך שאם לא תועד ונצפה השימוש בו, אין למעשה שום הוכחה משפטית שאמנם נעשה בו שימוש.

שנה לפני הקמפיין של טיים אאוט, היו פרסומים על מוצר חדש שפותח באוניברסיטת תל אביב, שיהיה מבוסס על ננו טכנולוגיה ויוכל לשנות באופן בולט את צבע המשקה שבכוס במידה והוסף לה סם אונס. מעבר לידיעות, לא הגיע שום מוצר כזה לשוק.

וזה לא שהשוק מציע פתרונות טכנולוגיים אחרים. בדיקה ברחבי הרשת מגלה מעט מדי מוצרים בשוק שנועדו להילחם בסמי אונס במשקה, וזאת למרות שהנושא מוכר ונמצא במודעות שנים רבות.

 

מכסה טפח

פתרון מסוג אחר מציעה חברת nightcap – כיסוי גמיש לכוס המשקה, שמונע הכנסה של סם לכוס על ידי גורם לא רצוי. מדובר במוצר שגייס השקעה במסגרת התכנית הפופולרית Shark Tank (״הכרישים״) וקיבל חשיפה גדולה באמצעי התקשורת.

הכיסוי עשוי מניילון/ספנדקס ולכן יכול להתאים כמעט לכל סוג וגודל של כוס. הוא מגיע בתוך גומייה שניתן להלבישה על היד או להשתמש בה כגומייה לאיסוף שיער, ולשלוף בעת הצורך. הכיסוי הוא רב פעמי, וניתן לכבס אותו במכונת כביסה. הערכה המגיעה עם קשית. מובן שמדובר בפתרון שיכול לעכב או למנוע מגבר זר להכניס סם לכוס המשקה שלך, אבל לא מבטיח הגנה מוחלטת, בטח אם הכוס נשארת ללא השגחה.

הנייטקאפ - כובוען לכוס המשקה
הנייטקאפ – כובוען לכוס המשקה

הנייטקאפ נמכר במחיר של 16$ באתר החברה, וניתן להזמין ערכה משפחתית (4 יחידות) במחיר של 40$. המשלוח לישראל עולה 12$.

 

נייר לקמוס לזיהוי

לא נוכל לערוב ליעילות ואיכות המוצרים שכן מצאנו, אבל מדובר במוצרים זולים יחסית כך שניתן בהחלט לנסות אותם בעצמנו ולהתרשם מיעילותם. אחריות והבטחה ל-100% יעילות אף אחד לא מוכן לספק כמובן.

חברת drink safe מציעה ערכות בדיקה פשוטות, שמגיעות ככרטיס בדיקה או כתחתיות למשקה, כאשר כל כרטיס או תחתית מאפשר שתי בדיקות. המחיר נע בין 0.85$-1$ לערכה, כאשר יש מינימום רכישה נדרש של 5 יחידות לפחות. המשלוח לישראל לעומת זאת מתחיל בעלות של 56$.

הבדיקה של drink safe מזהה שני סוגי סמים: GHB וקטמין, והשימוש בה פשוט מאוד. יש להניח טיפה של המשקה על שני משטחים קטנים (אחד לכל סוג סם), לשפשף קלות ולהמתין מספר דקות. במקרה של הימצאות סם במשקה אחד המשטחים ישנה צבעו לכחול כהה.

ערכות הבדיקה של drink safe
ערכות הבדיקה של drink safe

בישראל אגב חולקו בעבר על ידי משטרת ישראל, בשנים 2016-2018, ערכות כאלה בחינם במרכזי בילוי בערב הסילבסטר. חבל שאנו לא רואים ברים ומועדונים שמרימים את הכפפה ומחלקים ערכות שכאלה למבלות, בחינם, אבל בכל מקרה ניתן לרכוש אותן עצמאית.

באמזון מצאנו את ערכת הבדיקה שנקראת Philmedi G-check במחיר 12.99$ ומשלוח של 12$ לישראל. הערכה הזאת מאפשרת 5 בדיקות, בצורה דומה לפתרון של drink safe אלא שכאן ניתן לגלות רק GHB בשלב זה.

——–

עו"ד אוסנת ישראלוב

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות