אוכל

ענבים – הסוכריות של הקיץ

ממש לא רק סוכר: ענבים הם הפירות הכי קייצים שיש, עשירים במינרלים וויטמינים ומכילים נוגדי חמצון חזקים. כל מה שחשוב ובריא לדעת

ענבים מגיעים אלינו בשלל צבעים, צורות, עם או בלי גרעינים, ירוקים, אדומים, סגולים ושחורים. הם עסיסים, צוננים וטעימים להפליא ומהווים את הפינוק האולטימטיבי בימות הקיץ הלוהטים. ומה שחשוב לעניינינו – מסייעים ותורמים רבות לבריאותנו.

הענבים הם אחד ממקורות התזונה העשירים בפלבנואידים – רכיבי תזונה פעילים המצויים בצמחים, נמצאים לרוב בפיגמנט של הצמח ונותנים לפרי את צבעו. פלבנואידים הם בעלי פעילות נוגדת חמצון ובכוחם להגן מפני מחלות שונות דוגמת טרשת עורקים, קטרקט ואפילו התפתחותו של סרטן.

תתפלאו, לא כל כך הרבה סוכר

בואו נעשה סדר: בכוס אחת גדולה של ענבים שחורים יש כ-100 קלוריות. הרבה פחות מאשר בפרוסת עוגה למשל, או בארטיק או טילון. מחפשים קינוח של בריאות? הנה לכם פתרון מושלם. עכשיו אפשר להתוודע ליתרונות הבריאותיים הממשיים שנמצאים בענבים.

 

קליפת הענב

בקליפת הענב נוכל למצוא נוגד חמצון העונה לשם רסברטרול (Resveratrol) והאנתוציאנינים (Anthocyanins) – קבוצה של פיגמנטים צמחיים המתפתחים באקלים בו הלילות קרירים. האנתוציאנינים נמצאים בכמות גדולה במיוחד בענבים סגולים ושחורים, והם בעלי הפיגמנט שנותן להם את צבעם. הם מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון ושומרים על הצמח מפני תהליכים של קמילה והזדקנות. מחקרים מצאו כי אנתוציאנינים יעילים להגנה על רקמת המוח מפני התחמצנות.

הרסברטרול, המצוי בעיקר בקליפת הענב, תורם בטיפול במחלת האלצהיימר. מחקרים גילו כי בכוחם של ענבים אף לעכב את ניוון מערכת העצבים אשר נגרם כתוצאה מהמחלה. בכוחו של הרסברטרול להגביר זרימת דם למוח ובכך לשפר את התגובתיות המנטלית.

 

אנטי היסטמינים

בענבים אדומים נמצא קוורצטין, אשר לו השפעה אנטיהיסטמינית אשר מסייעת במניעה וטיפול בשלל דלקות ואלרגיות.

 

עוזרים לבעיות במערכת העיכול

ענבים הינם פרי אשר מתעכל בגוף בקלות, אינו מכביד על מערכת העיכול שלנו ובכוחו אף להקל על כאבי בטן וצרבות.

 

מצוינים לעור

בעיקר בקליפת הענב מצוי נוגד חמצון חזק (רסברטרול) אשר שולט בתהליך ההזדקנות ובכוחו לשמור על עורנו מתוח, בריא ובוהק.

 

יעילים למניעת סרטן השד

גידולי סרטן השד תלויים בקיומו של ההורמון הנשי אסטרוגן. אחת הסיבות המרכזיות לסרטן השד היא הפיכה של הורמוני מין אצל האישה (אנדרוגנים) להורמון מסוג אסטרוגן. פעולה זו נעשית על ידי אנזים בשם ארומטאז, והמרה של אנדרוגן לאסטרוגן מכונה ארומטיזציה. תרופות נגד סרטן השד פועלות לדיכוי האנזים ארומטאז.

הפיטוכימיקלים והאתנוציאנינים שבענבים מוכרים כבעלי יכולת לשבש את הארומטיזציה של האנדרוגן לאסטרוגן, ובכך מונעים מהגידול הסרטני להתפשט.

הבהרה: אין הכוונה שענבים היא תרופת פלא טבעית לסרטן השד, אלא שבענבים קיימים החומרים שעשויים למנוע את הפעולה המעודדת את סרטן השד.

 

מקלים על עצירות

ענבים עשירים בסיבים מסיסים, מכילים סוכר, תאית וחומצה אורגנית וידועים כמזון משלשל המאיץ ומקל על תהליך העיכול.

 

כמה ענבים מומלץ לאכול?

הכמות המומלצת עבור אדם במשקל ממוצע בין הגילאים 18-45 הינה עד שני ספלי ענבים ביום.

___________________

ד"ר מרלין אדית דניאל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות