אוכל, איכות חיים

זיהוי וטיפול באנמיה על פי הרפואה ההודית

אנמיה היא מצב מוכר ושכיח בכל קבוצות הגיל. בעולם המערבי, הטיפול המקובל הוא מתן תוספי ברזל. הרפואה ההודית מנסה לטפל במצב באופן הוליסטי יותר, המותאם ייחודית למטופל

אנמיה פירושה בעברית מיעוט דם, והיא שם כולל לכמה מחלות, שהמשותף להן הוא תכולה נמוכה של המוגלובין בדם – כלומר חוסר בתאי דם אדומים. זהו המצב ההמטולוגי השכיח ביותר, והוא מופיע בכל קבוצות הגילאים.

כאמור, ברוב המקרים מדובר רק במחסור בהמוגלובין, חלבון האחראי על הצבע האדום של הדם, ותפקידו קריטי בכל הנוגע להעברת מולקולות חמצן מהריאות אל רקמות הגוף השונות. הוא גם אחראי על החזרת דו תחמוצת הפחמן לריאות.

מה המחסור בהמוגלובין עושה לתפקוד שלנו?

כדוריות הדם האדומות נוצרות במח העצם, וההורמון המרכזי לייצורן הוא אריתרופויטין, הורמון המופרש מהכליות. הגוף למעשה הורס את כדוריות הדם בטחול לאחר מאה ימי פעילות. אנמיה קשורה לייצור פוחת של כדוריות דם אדומות ביחס לאלו שנהרסות. התסמינים העיקריים של אנמיה כוללים עייפות מוגברת, חיוורון, דפיקות לב מואצות, קוצר נשימה במאמץ לעתים אף בשעות מנוחה ועוד.

יש סיבות שונות הקשורות להופעת אנמיה, כמו מחסור בברזל או בוויטמין B12 , שניים מאבני הייסוד ההכרחיים לייצור כדוריות אדומות. גם מחלות דלקתיות שונות, אי ספיקת כליות, מחלות של מח העצם, מחלות תורשתיות ועוד גורמים רבים יכולים לתרום להתפתחות אנמיה, שכאמור יכולה להיות מאוד קלה ולא מורגשת, או להיות קשה מאוד ולהצריך טיפולים מורכבים.

הדרגות השונות מחייבות התייחסות שונה וטיפול מותאם לכל מטופל. אם אתם חשים עייפות או קושי לעלות במדרגות, גשו לרופא המשפחה ובצעו בדיקות דם כדי לא להגיע למצב בו האנמיה כבר בדרגה גבוהה יותר.

 

אנמיה ברפואה ההודית

על פי האיורווודה, שיטת הטיפול המסורתית בהודו, האדם מורכב משלושה כוחות מרכזיים: ואטה, פיטה וקאפה. ואטה, יסוד האוויר, הוא הכוח המניע של החיים, שאחראי בין היתר על זרימת הדם. זהו הכוח המניע את מערכת העיכול.

איורוודה
ליטל סימון, מטפלת מוסמכת באיורוודה, ומנהלת בית הספר פראנהוודה. בימים אלה נפתח מסלול הלימודים הרב מערכתי. לפרטים לחצו כאן

פיטה, יסוד האש, הוא הכוח המעכל האחראי על חילופי אנרגיה. הכוח הזה שולט על אש העיכול, והוא חשוב ביותר למערכת. קאפה הוא יסוד המים והאדמה, האחראי להימשכות גופים האחד לשני, המקנה לדברים צורה. במערכת העיכול זוהי האנרגיה שיוצרת לחות בקיבה ובפה.

ברפואה ההודית המסורתית, ההתייחסות לאנמיה היא כאל חולשה של הגוף והמחלה מתחילה במערכת העיכול ובאש העיכול. בגלל אותה פגיעה נפגעות רקמות שונות בגוף. מאחר ומערכת העיכול שונה מאדם לאדם, ובכל אדם יש תמהיל שונה של שלושת הכוחות הנתונים והיסודות הדומיננטיים בתוכו, כל טיפול במסגרת הרפואה ההודית חייב להתאם ספציפית וייחודית לכל מטופל.

במסגרת קצרצרה זו, נמליץ על כמה עקרונות בסיסיים שיעזרו להתמודד עם אנמיה. טיפול יסודי דורש אבחון מותאם לאדם על ידי מטפל מוסמך בתחום.

 

איך מטפלים באנמיה ברפואה ההודית המסורתית?

הטיפול הנפוץ בעולם המערבי לאנמיה הוא נטילה של תוספי ברזל. ברפואה העממית בהודו, הפתרון האמיתי הוא טיפול במערכת העיכול, שיביא לשיפור יכולת הספיגה, ויוביל בסופו של דבר לחיזוק הגוף כולו.

איך עושים את זה? מתחילים בשינוי הרגלי התזונה והאכילה שלנו. למשל להשתדל לאכול אוכל מבושל לפחות פעם אחת ביום. לנסות להימנע באופן מוחלט ממזונות מעובדים. להשתדל לאכול בכל יום חלבונים, מהחי או מהצומח. להמעיט ככל האפשר בקמחים ולחמים, שלתפיסת ההודים הם מעכבי ספיגה.

מעבר לכך, שלבו צמחי מרפא כמו ג'ינג'ר יבש שעוזר לרעילות במערכת העיכול, זרעי כמון שמחזקים את מערכת העיכול, וזרעי שומר שמפחיתים גזים. השתדלו לא לאכול אחרי שמונה בערב, ולכו לישון מוקדם, בסביבות השעה עשר בערב. שינה טובה היא חלק מהפתרון.

* התוכן המפורסם כאן אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

_____________

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות