איכות חיים

ביופידבק – כשהמחשב אומר לך "תרגיע"

בטיפול בביופידבק מוצגת לנבדק בכל העת תמונת מצב של התגובות הפיזיולוגיות של גופו לסיטואציות שונות. הוא אמור ללמוד כיצד להירגע ולהתמודד עם רגישויות שונות – ומקבל מיידית משוב מגופו שלו, על מסך המחשב

בִּיּוֹפִידְבֵּק, או בעברית מָשׁוֹב בִּיּוֹלוֹגִי, היא שיטת טיפול שמטרתה השגת שיפור בבריאות ובאיכות החיים על ידי שליטה טובה של המטופל בתגובות הפיזיולוגיות של גופו. שליטה זו מושגת בעזרת מערכת ממוחשבת המנטרת את מדדי גוף, ומציגה למטפל ולמטופל את התגובות הפיזיולוגיות והרגשיות שלו במצבים של כאב, לחץ וחרדה, גיוס משאבים משמעותי ופעילות ספורטיבית או חשיבתית.

השיטה אינה פולשנית, והיא משלבת מיחשוב עם עקרונות רפואיים, פסיכולוגיים וביולוגים ומתבססת על הנחת העבודה שהמוח האנושי מסוגל ללמוד להרגיע את הגוף. בטיפול, למעשה, מאמנים את מודעות המטופל לצורך השגת שליטה מנטלית על תפקודים בלתי רצוניים של גופו.

בטיפול עצמו, מצמידים חיישנים אל קצות האצבעות של המטופל, החיישנים משדרים נתונים לתוכנה מיוחדת על השינויים הפיזיים המתרחשים במצבים שונים איתם המטופל מתמודד, ולאחר הניתוח שלהם, התוכנה מציגה תמונה שלמה המשקפת את מצבנו.

הרעיון מאחורי השיטה, כאמור, הוא המשוב המיידי שמקבל המטופל, ממנו ניתן ללמוד לאמן את הגוף להגיב אחרת. כלומר, המטופל עצמו לוקח חלק פעיל בטיפול שלו ולומד לשפר את בריאותו, התנהגותו, תגובותיו ועוד.

הטיפול מתבצע כשאל קצות אצבעות המטופל מצמידים חיישנים המחוברים לתוכנת מחשב, החיישנים קולטים תגובות פיזיולוגיות שונות של הגוף החל מקצב הנשימות, קצב הלב, מצב הלחות, טונוס השרירים ועוד, וכך רואים מצבים בהם המטופל לא מצליח להתרכז וכיצד גופו מגיב, או כיצד או מגיב בשעת לחץ, מה קורה לגוף שלו כשהוא מתאמץ וכו'. לעתים מוצמדים גם חיישנים המודדים פעילות של גלי המוח (ראו תמונה למעלה).

לאורך הטיפול מבצע המטופל משימות שונות, בהתאם לבעיה בגללה הגיעה לטיפול, תוך שהחיישנים המנטרים את הגוף מעבירים מדדים מגוף המטופל לתוכנת מחשב שיודעת לנתח ולעבד אותם. התוצאה הויזואלית מוצגת למטופל על גבי מסך המחשב, והיא המשוב המציג את מצבו הנפשי והגופני. כשהמטופל יבצע משימה שקיבל באופן שצריך, תמונת המשוב תהיה שונה מהתמונה שתתקבל כשלא יבצע כראוי.

בזכות המשוב המיידי, המטופל יכול להבין ולשלוט בגופו באמצעות תרגילי נשימה ודמיון מודרך, עם הזמן הוא לומד להקטין את עוצמת הכאב, לשפר ריכוז, לשפר ביצועי ספורט, להוריד מתח ועוד.

תוצאות המדידה הרציפה מוצגים למטופל תוך כדי טיפול, בזמן אמת ובדרך קלה להבנה, כך שלמעשה, הביופידבק מהווה עבור המטופל מקור מידע העוזר לו לזהות תהליכים פיזיים בגופו, תהליכים להם אינו מודע בדרך כלל. כך הוא יכול לראות כיצד מגיבים השרירים שלו, הדופק, הנשימה, דפוס גלי המוח ועוד.

למי זה טוב? לילדים מגיל 8 הסובלים מחרדות או הפרעת קשב, למבוגרים הסובלים מחרדות, כאב כרוני, חוסר ריכוז ועוד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות