אוכל

לא חייבים גלולות: המדריך לוויטמינים והמזונות המכילים אותם

כולנו ידעים שוויטמינים זה חשוב. אבל האם אנו יודעים באילו מזונות הם נמצאים,

לפי ההגדרה המדעית, ויטמינים הם כל חומר אורגני אשר הכרחי ונחוץ לגופנו לצורך פעילותו התקינה, בדרך כלל בכמויות זעירות, ושהגוף לבדו אינו יכול לייצר בעצמו.

משום כך, לכן עלינו לצרוך את הוויטמינים באמצעות מקורות חיצוניים, כלומר מהמזון אותו אנו אוכלים או באמצעות חיידקים אשר חיים בגוף ומייצרים עבורנו את הוויטמין.

 

ויטמין A (רטינול)

מדובר בויטמין בעל ערך רב אשר מייצר את הפיגמנטים ברשתית העין ולכן בעל חשיבות עצומה לראייה התקינה. ויטמין A מסיס בשומן ולכן בעל חשיבות רבה בשמירה על העור. מסיבה זו מעשירים מוצרי קוסמטיקה בוויטמין A . ניתן לצרוך ויטמין A מקור חי, וכן מן הצומח.

בגרסתו מן החי, הוויטמין נקרא רטינול ונמצא אותו בכבד, חמאה, ביצים, חלב ומוצריו השונים. בגרסתו מן הצומח הוא למעשה חומר מוצא לוויטמין, הנקרא בטא קרוטן, ונמצא בכמות נאה בגזר, תרד, ברוקולי, בטטה ודלעת. הגוף יודע להפוך את הבטא קרוטן לרטינול, ולכן אין הבדל של ממש באיכות הוויטמין הנצרך מן החי או מן הצומח.

 

ביוטין – ויטמין B

קיימים שמונה סוגים של ויטמין B אשר ממלאים מגוון של תפקידים שונים. הסיבה שוויטמינים אלו קובצו יחד לקומפלקס אחד היא כי למרות שלכל אחד תפקיד ייחודי, הם פועלים ביחד ותלויים בפעולתם בלפחות ויטמין אחד נוסף.  ויטמין B7 מסווג לא פעם כוויטמין בפני עצמו – ויטמין H. ויטמין זה משמעותי ביותר ובעל ערך רב בשיפור וחיזוק הציפורניים והשיער.

מקורות טובים לכל הוויטמינים מקבוצת B הם ביצים, שמרי בירה, בשר בקר, עוף ודג, וחלב ומוצריו.

 

ויטמין C (חומצה אסקורבית)

ויטמין זה הינו נוגד חמצון אשר שומר מפני בעיות ומחלות ומגן על תאי הגוף מהזדקנות כתוצאה מפגיעת רדיקלים חופשיים. בנוסף, ויטמין C הכרחי עבור בניית מולקולת קולגן המהווה מרכיב עיקרי ברקמות חיבור הבונות סחוסים, עור ועצמות. ויטמין C ניתן למצוא במאכלים דוגמת עגבניות, פירות הדר, פלפל אדום ועוד.

 

ויטמין D

ויטמין D, הידוע גם כ״וויטמין השמש״, הכרחי לבניית שיניים ועצמות ואותו הגוף מסוגל לייצר בכוחות עצמו אולם לשם כך הוא זקוק לחשיפה ישירה לאור השמש. ויטמין זה נוכל למצוא גם במאכלים דוגמת ביצים ודגים שמנים כמו טונה וסלמון וכאמור באמצעות חשיפה לשמש.

 

ויטמין E

ויטמין E הוא נוגד חמצון חזק אשר שומר על הפעילות התקינה של השרירים ושל המערכת החיסונית. ניתן למצוא אותו בשלל מאכלים דוגמת ירקות, פירות, ביצים, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים ועוד.

 

ויטמין K

ויטמין זה מיוצר בגופנו על ידי חיידקי המעיים, הוא מסייע רבות ליצירת קרישת הדם וניתן למצוא אותו בירקות ושורשים שונים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות