איכות חיים

לקודד מחדש את המוח: תרפיה בתנועות עיניים

חוויות טראומתיות שנצרבו בזיכרון משפיעות על חיינו לאורך זמן. ניתן להשתחרר מהן על ידי קידוד מחדש של הזיכרון במוח, בעזרת תנועות עיניים ספציפיות. זו שיטת טיפול שיכולה לעזור להתגבר על חרדת בחינות, פחד מטיסה ואפילו טראומות עמוקות יותר. המטפלת ענת בן חיים מספרת על השיטה שיכולה לשחרר אתכם מטראומות ומחרדות

כל מצוקה נפשית איתה אנחנו מתמודדים בהווה קשורה לחוויות שנחוו בעבר. ילד עד גיל 5 בערך יחווה את כל קשת הרגשות השליליים הקיימים, ויסיק לגביהן מסקנות שילוו אותו בחייו. ברור לכל שמה שרלוונטי לילד צעיר והכלים בהם הוא משתמש לא מתאימים לאדם בוגר יותר. בזיכרונות שנחוו כטראומתיים ולא נעימים, חווינו קושי, כאב, אשמה ובושה. הסקנו מסקנות לגבי עצמנו, לגבי אנשים אחרים, העולם כולו וכמובן, על היכולת שלנו.

עם השנים, המסקנות הללו הפכו לאמונות ודפוסים רגשיים מקבעים. דפוסים אלו מאוחסנים בתת מודע שלנו כמו בתיקיות מחשב. כלומר, המוח מקדד הכל לתיקיות: תיקיית פחד, תיקיית כאב, תיקיית אשמה ועוד. נניח שמישהו חווה טראומה קשה, תאונת דרכים, מוות של מישהו קרוב ועוד. טראומה בבסיס שלה אומרת שהכל יושב על אשמה חרטה ובושה, חווית טראומה שאינה מטופלת יכולה להישאר הרבה זמן ולהשפיע על חיינו. עכשיו מצאו שתנועות העיניים יכולות לקדד מחדש את החוויה במוח שלנו ובכך לטפל בה.

– מה השיטה הזאת בעצם?

ההבנה כי תנועות עיניים יוצרות שינוי התגלתה ע"י ד"ר פרנסין שפירו בשנות ה-70, היא מצאה כי תנועות עיניים שנעשות במהלך חשיבה או זיכרון, על נושא מטריד המייצר רגש לא נעים, מקהות את עוצמת הרגש הנחווה.

השיטה שהיא פיתחה מייחסת את השינוי לגירוי הבילטרלי (צד ימין וצד שמאל במוח) והיא נקראת EMDR. מאוחר יותר פותחה שיטה נוספת שנקראת – EMI שעבדה בתנועות איטיות יותר, ובכיוונים נוספים מלבד ימין ושמאל, אחריה הגיעה שיטת IEMT שבחנה כיוונים שונים נוספים. את ה- EMID, השיטה בה אני עובדת, פיתח שניר כץ, המורה שלי, מתוך הבנת הקשר הקיים בין מיקום העין (על פני גלגל העין) לבין הפעילות המוחית (זיכרון או מחשבה).

מעבר בין זיכרונות ומחשבות גורם לעין לזוז באופן לא רצוני, ולהתמקם מחדש כדי לשלוף זיכרון או לחשוב מחשבה חדשה.

ענת בן חיים | צילום: רותם פישמן
ענת בן חיים | צילום: רותם פישמן

– איך זה קורה?

המדע אינו יודע, עדיין, כיצד בדיוק תנועות העיניים מייצרות שינוי, אבל ידוע מעל ומעבר לכל ספק כי תנועות עיניים אכן מייצרות את השינוי.

השיטה מאפשרת גישה ישירה לזיכרונות הרלוונטיים, לבעיה, יוצרת בהם שינוי ומאפשרת למוח שלנו לעבד ולאחסן את הזיכרונות מחדש, בהתאם למי ומה אנחנו היום. כלומר תנועות העיניים שוברות את הקוד מהעבר ואת השפעתו הרגשית, וגורמת לכך שהדרך שבה הוא הפעיל אותנו פעם לא תשפיע יותר כמו שהשפיעה קודם. אל תדאגו, הזיכרון לא יישכח, רק תוכלו לקדד את החוויה אחרת.

זיכרון טראומתי שעובר עיבוד בתנועות עיניים הופך לזיכרון ניטראלי, ללא המטען הרגשי הנלווה אליו. ניקח, למשל, ילדה ששמעה את אבא צורח על אימא. קיימת סבירות גבוה שהגוף שלה התכווץ, וסיכוי טוב שנוצר בתוכה פחד, שנרשם בתא בזיכרון שלה את החוויה.

בעתיד, בכל פעם שתשמע מישהו צועק, היא עשויה לחוות את אותו כיווץ שיפעיל את הפחד, למרות שהיא בכלל לא זוכרת את המקרה. כתוצאה מכך היא אולי תנסה לרצות אנשים בכדי להימנע מעימותים, אולי תחשוש להביע דעה כדי שלא יכעסו עליה, ועוד. המסקנות שיצרה יהפכו לאמונות ודפוסים מקבעים, אשרו ייצרו פער במציאות בינה לבין משאלות הלב שלה.

– אז מה עושים בטיפול עצמו?

כשעושים עיבוד זיכרון בתנועות עיניים, אנחנו עובדים על נושא כלשהו שנרצה שישתנה. מעלים זיכרון רלוונטי, ובזמן שהזיכרון נמצא במוח, מתחילים להזיז את העיניים במספר טכניקות. תנועות העיניים שוברות את הקוד שנוצר בעבר, משחררות את המטען הרגשי ואת המסקנות הקשורות לאותו אירוע, ובכך משתחררים מהדפוסים, האמונות והחסימות שמנהלים אותנו ביום יום.

כאמור, הזיכרון לא נמחק, הוא רק הופך לניטראלי, נטול בושה, נטול אשמה ונטול כל הרגשות הקשים שצברנו סביבו, ובכך למעשה מפסיק לעורר בנו התנהגות רגשית מגבילה, ומוביל לפתרון הבעיה מנקודת השורש שלה.

– במה ניתן לטפל בשיטה הזאת?

טראומות ומצבים פוסט טראומתיים מורכבים כמו פגיעות מיניות, הלם קרב, תאונות ועוד במקרים הקשים, וגם בחרדות, חוסר ביטחון, הימנעות, דיכאון, פחד טיסה, כאבים כרוניים, טיפול בהתמודדות עם מחלות שונות ועוד. בטיפול עם חולה במחלה קשה או כרונית שמפריעה מאוד לתפקוד, נגרום למטופל להתמודד יותר נכון עם המחלה ולקודד חוויות חדשות, שיעזרו לו להמשך ההתמודדות.

——-

הכותבת היא מטפלת בתרפיה בתנועות עיניים EMID

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות