בריאות

אוכל קר מכאיב לכם בשיניים? כל הסיבות לרגישות יתר

הארטיקים והקרטיבים של הקיץ גורמים לפעמים לתחושת כאב בשיניים, מה שעלול להעיד על עששת, נסיגת חניכיים או בעיה אחרת בשיניים

הקיץ כבר כאן ובמלוא עוצמתו, ומה יותר נעים מלהתענג על משקרה קריר בחום הגדול או להתפנק על גביע גלידה טעים. אולם לא לכולם שתיית משקה קר או אכילת מאכל צונן מסב תחושת עונג. בעבור חלק מאיתנו הדבר מלווה באי נעימות ואף בכאב.

אם גם אתם סובלים מרגישות ומכאב בשיניים בזמן אכילת מאכלים קרים או שתיית משקאות צוננים אתם לא לבד, אנשים רבים סובלים מתופעה זו. בכתבה זו נסביר מדוע.

עששת

אמנם לא כל רגישות בשיניים מקורה בעששת, אך חשוב לדעת כי לא פעם עששת היא בהחלט הגורם לכך. לעיתים הדבר מעיד על סתימה שנפתחה מחור שנגרם בעבר וגרם לשכבות השם להיחשף. עששת, כמו גם נסיגת חניכיים, עלולה לחשוף את הדנטין, היא הרקמה החיה של השן. רקמת הדנטין מכילה כמות גדולה של תאי עצב ולכן רגישה עד מאד לשינויי טמפרטורה ומגיבה בתחושת כאב על מגע של מאכל קר.

אם עד כאן מנורת האזהרה לא נדלקה, זה הזמן ללכת לרופא שיניים כדי לברר מה הסיבה לכאב. ומן הסתם יכולות להיות סיבות נוספות. כמו למשל:

 

נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים עלולה להתרחש כתוצאה מצחצוח לא נכון ולחשוף את צוואר השן הנמצא מתחת לכותרת השן, דבר אשר ילווה בתחושת כאב אשר יגרם כתוצאה מאכילת מזון קר. השן שאותה אנו רואים (ומקפידים לצחצח פעמיים ביום!) מוגנת על ידי שכבת האמייל ולכן אינה מושפעת משינויי טמפרטורה כמו בעת אכילת מאכל קר. אלא שנסיגת החניכיים חושפת את צוואר השן, אשר אינו מוגן על ידי שכבת האמייל, ותחושת הכאב שאנו חשים היא למעשה התגובה של חלק השן החשוף לקור.

 

צחצוח לא נכון

כפי שהזכרנו למעלה, רגישות בשיניים יכולה להיווצר גם כתוצאה מצחצוח לקוי ולכן יש ללמוד איך לצחצח את השיניים בצורה תקינה וטובה אשר תבטיח הסרת שלל החיידקים המתחבאים בפה. מומלץ להשתמש במברשת שיניים חשמלית אשר מסירה חיידקים רבים יותר.

הרגישות משפיעה על הצחצוח | אילוסטרציה: envato elements
הרגישות משפיעה על הצחצוח | אילוסטרציה: envato elements

שבר בשן

שבר בפה לא פעם עשוי להזכיר בהשפעתו את נזקי העששת, וזאת מפני שהשבר יכול להגיע עד לשכבות השן הפנימיות ולגרום לתחושת כאב, דבר אשר מתבטא בין היתר ברגישות לקור.

 

טיפול אצל שיננית

גם טיפול פשוט להסרת אבן יכול לגרום לרגישות רבה וזאת מכיוון שבתום הניקוי השן חשופה ורגישה יותר.

 

וכיצד מטפלים ברגישות?

בדרך כלל, ובהנחה שאין מדובר במחלה כרונית, הרגישות תחלוף מעצמה, חשוב לצחצח שיניים בצורה נכונה ותקינה ולהשתמש במשחות שיניים ייעודיות אשר מבוססות על פוטסיום ניטרט שהינו חומר האוטם את תעלות ההולכה המעבירות את התחושה העצבית בדנטין.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות