אוכל

רופאים: המס על משקאות ממותקים – ההתחלה טובה, אבל לא מספיק

רופאים במכתב לשר הבריאות ניצן הורוביץ: המס על הממותקים הוא רק הצעד הראשון במאבק נגד מגיפת ההשמנה

רופאים שהם חברי הנהלת החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר פנו לשר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה לקיים דיון על מגיפה ההשמנה ועל הדרכים לטפל בה, זאת לאחר הודעת האוצר כי יוטל מס על משקאות ממותקים.

"הצעת האוצר להטיל מס קנייה על משקאות ממותקים מלמדת על הכרת המדינה בהשמנה כמגיפה, אבל מס אינו הפתרון המרכזי לצמצום ההשמנה בארץ. חיוני להחליט על סדרת אמצעים אפקטיביים בראשם חינוך והסברה, וגם הוזלת המס על משקאות בריאים ועל מזון בריא", אומרים חברי הנהלת החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנה בארץ.

ד"ר דרור דיקר, יו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנה, אמר: "הטלת מס על משקאות ממותקים באנגליה, לפני כשנה, הביאה לכך שחברות צמצמו את תכולת הסוכרים במשקאות הממותקים שהן מוכרות במדינה. זהו תקדים מעניין, אך עדיין אין מסקנות חותכות אם המס מועיל. הצעת האוצר שהתפרסמה השבוע, נועדה לצמצם את צריכת המשקאות הממותקים בעיקר בקרב מגזרים בהם הצריכה גבוהה. איננו פוסלים את ההצעה על הסף, אבל אנחנו סבורים שהמאבק במגפת ההשמנה בארץ צריך להיות נרחב יותר, לכלול שורה של צעדים אפקטיביים, בראשם חינוך והסברה, וכמובן הוזלת המס המוטל בארץ על משקאות בריאים ועל מזון בריא. מאבק זה חייב לקבל קדימות בממשלה".

ד"ר דרור דיקר, יו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר
ד"ר דרור דיקר, יו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר

חברי ההנהלה, שהיא חלק מהסתדרות הרופאים, שלחו מכתב לשר הבריאות ניצן הורוביץ וביקשו לקיים דיון בנושא. במכתב לשר בו קראו לקיים תכנית לאומית לטיפול בהשמנה נכתב:

"מחלת ההשמנה הקדימה את הקורונה, בהיותה מגפה עולמית, שקטה, שמתעצמת בעשורים האחרונים במרבית המדינות המערביות. השמנה היא מחלה כרונית מורכבת, בעלת מאפיינים ביולוגיים, פסיכולוגיים, תזונתיים, התנהגותיים וסביבתיים, שביניהן אינטראקציות רבות ומגוונות. על פי נתוני ה-OECD כרבע מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל חיים עם השמנה. השלכותיה של מחלת ההשמנה כוללות: פגיעה במערכות הגוף וסיכון גבוה מאוד לפתח תחלואה נלווית, לצד התמודדות עם אתגר נפשי מורכב, סטיגמה חברתית ואפליה בשוק העבודה".

עוד ציינו כי "השמנה נפוצה יותר בקרב האוכלוסייה החרדית, האוכלוסייה הערבית ואוכלוסיות המשתייכות למעמד כלכלי וחברתי נמוך. כיום אין במדינת ישראל מדיניות סדורה להתמודדות עם מחלת ההשמנה ולטיפול בה. מערכת הבריאות נעדרת מענים מספקים לטיפול בהיקף התופעה ובחומרתה".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות