בריאות

בדיקות קורונה ביתיות בפתח – והתחרות מתחילה

הבדיקות הללו לא יוכלו, עדיין, לשמש אתכם כדי להוציא תן ירוק או לטוס לחו"ל – אבל הן בהחלט יוכלו לתת אינדיקציה טובה לפני שמבקרים את סבתא

הקורונה חוזרת לעוד סיבוב, בישראל ובעולם. ואם בסיבובים הקודמים המסכות והאלכו-ג'ל היו הלהיטים של הפארמים, הולך ומסתמן כי הלהיט הקרוב יהיה בדיקות קורונה עצמיות, בבית. כן כן, ממש כמו שאתם יודעים לבדוק רמת סוכר בדם – או אם ההריון נקלט או לא, כך תוכלו לבדוק, במידה רבה של וודאות, האם נדבקתם או לא בנגיף שהופך לכולנו את החיים כבר שנה וחצי.

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש התייחס הבוקר (ראשון) לנתוני התחלואה, בריאיון ל-103fm אמר כי "קצב העלייה של החולים קשה הוא משמעותי, הוא כמו קצב העלייה של המאומתים. אנחנו מגיעים קרוב ל-100 חולים קשים ואלו מספרים שמתחילים להדאיג אותנו". הסיבוב החדש, במציאות שבה מרבית הציבור מחוסן, יתנהל אחרת כנראה מהקודמים. לא צפויים סגרים דראקוניים – אבל כן יהיו הגבלות, וכולנו נרצה לדעת, סביר להניח, האם האורחים שמגיעים לאירוע המשפחתי שלנו אכן רשאים לנשק את סבתא – או לקחת אותה הביתה בסופו.

הבדיקות המבוצעות במעבדה ושתוצאותיהן מהוות אישור רשמי לצרכי טיסות לחו"ל הן בדיקות PCR. סופרפארם הודיעה היום כי תתחיל לבצע את הבדיקות הללו ב-14 סניפים נבחרים. הלקוח ייבדק בעמדה ייעודית ויקבל את התוצאות במייל, והן יהיו מוכרות לצורך נסיעות לחו"ל וכו'. הבדיקות הביתיות מגלות המצאות של אנטיגן, ונכון לעכשיו יספקו תוצאה מהירה לצורך ידע אישי של הלקוח – אך אינן מוכרות על ידי הרשויות. גורמים בשוק טוענים כי בהמשך הדרך, כאשר מדפי בדיקות הקורונה העצמיות בבתי המרקחת יכללו מספר מותגים מתחרים, הרגולטור יאלץ להעניק לתוצאותיהן הכרה.

לפני כשבועיים כבר הודיע ראש הממשלה, נפתלי בנט, כי ערכות בדיקה עצמית יוכנסו ויאושרו למכירה בישראל. על כך אמר היום דוד פפו, יו״ר הסתדרות הרוקחים בישראל: "ברכנו על ההצהרות האחרונות של רה״מ, שר הבריאות ומנכ״ל משרד הבריאות על כוונתם. כעת נותר לוודא ללא דחיות מיותרות, שאכן ההצהרות הופכות למציאות וכי ניתן יהיה לרכוש את הבדיקות בפריסה ארצית רחבה ובזמינות גבוהה, ועל ידי כך אזרחי ישראל יוכלו לחזור לשגרה עם מינימום קורונה וללא הגבלות ותווים. עמיתי בכל העולם מדווחים על שימוש רציף בבדיקות עצמיות ביתיות וגם הציבור בישראל כבר משווע לפתרונות מיידים".

שתי בדיקות ביתיות יתחילו להימכר בקרוב ברשתות הפארם. האחת, של סופרפארם של חברת SD Biosensor המיוצגת בארץ על ידי רניום מדיקל, והשניה, של חברת הענק קווידל האמריקנית (המספקת גם את טכנולוגיית סופיה המשמשת את מרבית בדיקות ה-PCR ברחבי הארץ), נקראת QuickVue At-Home ומופצת על ידי רימיפארם. חברות נוספות צפויות לקבל אישור ולהפיץ גם הן ערכות בדיקה דומות.

בדיקה מעניינת שהוגשה לאישור משרד הבריאות היא InteliSwab, שאושרה על ידי ה-FDA רק לפני חודש. מה מיוחד בה? היא ללא מטוש. כלומר, הבדיקה תתבצע באמצעות לקיחת דגימה מהאף – אבל לא תדרוש החדרה של עצם זר הרחק לעומק. הנה הסרטון שלה:

הערכה לביצוע בדיקה עצמית של ביוסנסור בסופרפארם במארז של שתי בדיקות במחיר במחיר 76.90 שקל, ולמחזיקי כרטיס לייף סטייל במחיר של 69.90 שקל. הבדיקה של קוויק-ויו – אט הום תימכר במרבית רשתות הפארמים, ומחירה לצרכן יעמוד ככל הנראה על סכום דומה.

בדיקות ה-PCR לנוסעים לחו"ל יתחילו להיות מסופקות בסופרפארם החל מיום שלישי הקרוב. הבדיקות יוצעו בימי ראשון – חמישי בין השעות 9:00 – 20:00 ובימי שישי בין השעות 9:00 – 14:00 בסניפי סופר-פארם הבאים: קניון טבריה, הקריון, גרנד קניון חיפה, קניון השרון בנתניה, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, דיזנגוף סנטר בת"א, קניון חוצות באשקלון, קניון רושטילד בראשון לציון, קניון בת-ים, סניף תלפיות בקניון הדר ירושלים, שמשוני מודיעין, הקניון הגדול בפתח תקווה, גרנד קניון באר שבע, כפר סבא הירוקה. עלות הבדיקה תהיה תעמוד על 119 שקל, ולמחזיקי כרטיס לייף סטייל בדיקה יחידה תעלה 89 שקל.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות