אוכל

איך אפשר לאכול טעים ולא להתפוצץ?

כדי להצליח לאכול במידה ולא להפריז, חשוב להבין איך פועל מנגנון השובע בגוף – ויותר מכך, איך נוכל להשפיע עליו 

הרמב"ם כתב ש"לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב […] לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא יפחות כמו רביע משובעתו" כלומר, יפסיק כשמילא שלושת רבעי רעבונו (משנה תורה, ספר המדע, הלכות דעות, פרק ד, הלכות ב,ג). אכילה מוגזמת ומופרזת היא אחת התוצאות של השפע האינסופי של מזון אשר זמין לכולנו.

זו כמובן אינה הסיבה היחידה. רוצים לדעת כיצד תוכלו להתמודד עם תופעת האכילה המופרזת? קראו וגלו. 

 

 לפני שנתחיל – למה בכלל אנו אוכלים יותר מכפי שאנו צריכים ?  

חשוב להבין ולזכור כי הגוף שלנו מתוכנת לאכול בראש ובראשונה על מנת לשרוד, ולכן קיים בו מנגנון לצבירה ושימור אנרגיה (קלוריות). שומן היא אחת מהדרכים של הגוף לשמר אנרגיה לזמנים של מחסור. אלא שבאורח החיים המודרני של העולם המערבי רובנו כבר לא סובלים ממחסור ומרעב, והשומן פשוט מצטבר בגוף. השילוב של פעילות גופנית מועטה ואכילה מופרזת ולא מבוקרת, מביא רבים לעודף משקל על פי ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2015 יסבלו 2.5 מיליארד בני אדם מהשמנה. במחצית ממדינות ה־OECD יותר ממחצית האוכלוסייה כבר סובלת כיום מעודף משקל.

אוכל גורם לנו לחוות תחושה של עונג, ומזון פחמימתי-סוכרי גורם לתחושת עונג רבה יותר ממזון אחר. זאת מכיוון שעיכולו מהיר, זמין וקל עבור הגוף שלנו, ומכאן שהוא מפיק מאכילה זו תחושת עונג גדולה ומהירה. גופנו מחפש עונג, ובמילים אחרות, הגוף מחפש מזונות מתוקים ופחמימתיים כדי לשמור ולצבור אנרגיה.

הסיבה השנייה בגינה אנו אוכלים הרבה יותר מידי היא שפע המזון, ובפרט שפע במזונות הסוכריים והפחמימתיים שמעוררים בנו באופן מידי רצון לאכול הכל מהכל ומהר. 

אז איך נסיים ארוחה בתחושת שובע? לפטין (Leptin) הוא ההורמון האחראי בגופנו על תחושת השובע, ולכן אם נגביר את הנוכחות של הורמון זה כבר בשלב מוקדם של הארוחה, נוכל להרגיש תחושת שובע מהר יותר. אז מה עושים כדי להתחיל את הפרשת הורמון השובע? – הדבר די פשוט. 

 

הימנעו מאכילת מתוק בתחילת האכילה 

התחילו כל ארוחה בכוס מים ובסלט קטן ולא מתוק (עדיף סלט עלים ירוקים, שהינו בעל נוזלים רבים ורווי בסיבים תזונתיים). לאחר מכן אכלו מנה חלבונית: דג, בשר, עוף. אכילה הבנויה לפי סדר זה תעלה את הורמון השובע, וכך, כאשר תגיעו לאכילה פחמימתית, תצליחו לאכול פחות ממנה.

 

אכלו בצורה מסודרת ובשעות קבועות

סדר יום קבוע מונע התנפלות מוגזמת על מזון, דבר שגורר השמנה.

 

לא לבלוס, ללעוס! לאט!

רצוי לאכול באיטיות וללעוס את המזון, לא לשאוב אותו פנימה. הקדשת הזמן הנאות תגרום לתחושת השובע להופיע.

 

אוכלים בישיבה, ליד השולחן

אכילה חטופה, בעמידה או בהליכה, במיוחד מזון מהיר, בהכרח תגרור הפרזה בכמויות של מזון שמלכתחילה אינו מהסוג המומלץ והבריא.

 

ילד טוב לא משאיר צלחת ריקה

אל תדרשו מילדיכם "לגמור הכל מהצלחת". עליהם להיות קשובים לתחושותיהם ולגוף שלהם – לא חייבים לסיים הכל.

 

 לסיכום, חשוב להבין כי על אף השפע והפיתוי הרב, אכילה מוגזמת אינה גזירת גורל וניתן להימנע ממנה. אפשר לשמור על סדר אכילה נכון וליהנות מתחושת שובע, מבלי לסבול מתחושת כבדות ומלאות בסופה של כל ארוחה. ובונוס נוסף וחשוב הוא שנהנה כמובן משמירה על משקל גוף תקין. 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות