אקולוגיה וסביבה

גופת גורת לווייתן נפלטה לחוף פלמחים

אירוע נדיר ועצוב התרחש בשבוע שעבר – גופת גורת לווייתן ראשתן צעירה מאוד נפלטה לחוף פלמחים

ביום רביעי שעבר התקבל אצל חוקרי "דלפיס", עמותה שמטרתה לפעול באופן אקטיבי למען היונקים הימיים בישראל, דיווח מפקח רשות הטבע והגנים על גופת לווייתן שנפלטה לחוף פלמחים.ד"ר אביעד שיינין מעמותת דלפיס מיהר למקום, ובשיתוף דרור ורדימון מהמרכז לחינוך וספורט ימי באשדוד, ניהלו השניים את פרויקט העברת הגופה מהחוף. גופת הלווייתן הועברה למעבדה בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של בי"ס למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה. כבר בשלבי הפינוי התברר שמדובר בגורה של לווייתן מסוג ראשתן, שאורכה 4 מטרים.

ד"ר מיה אלסר מדלפיס (ביוונית עתיקה "דלפיס" היא ”דג עם רחם". ממילה זו נגזר השם ”דולפין) מוסיפה כי גופת הגורה שהוחפה (כלומר נפלטה לחוף) היא הפרט החמישי ממין זה שעולה לחופי ישראל מאז החל מחקר היונקים הימיים בארץ, כך שמדובר באירוע נדיר. יצויין שלפני כשנה נצפו ליד חוף בצת בצפון הארץ זוג לווייתני ראשתן, ככל הנראה נקבה והצאצא שלה.

גופת גורת הלווייתן בחוף פלמחים | צילום: ד"ר אביעד שינין, עמותת דלפיס
גופת גורת הלווייתן בחוף פלמחים | צילום: ד"ר אביעד שינין, עמותת דלפיס

החפה זו ייחודית מכמה סיבות, הראשונה שבהן היא שלווייתני ראשתן חיים בדרך כלל במים עמוקים ואינם מתקרבים אל החוף, ולכן גם גופותיהם לא מגיעות בדרך כלל אל החוף. אם הן מגיעות, זה לרוב במצב ריקבון כל כך מתקדם, כמו חלקי הגופה שהגיעו באביב 2018 לחוף ג'אסר א-זרקא ורק באמצעות בדיקת DNA של חלקי שומן שנפלטו לחוף התברר שהם היו של ליוויתן ראשתן.

לווייתן הראשתן הוא לווייתן השיניים הגדול ביותר מבין הליוויתנים. אורכה הממוצע של נקבה נע בין 8 ל-10 מטרים, אבל אורכו של זכר בוגר יכול להגיע גם ל-15 מטרים.
אורך הגופה שנסחפה לחופי פלמחים היא כאמור כארבעה מטרים, ושיניה של הגורה עדיין לא בקעו. ולכן, בעמותת דלפיס העריכו כי היא צעירה מאוד. זוהי הגורה השנייה שמגיעה מתה לחופינו מאז שנת 1996.

הערכה ראשונית בהמשך לבדיקת הגופה היא כי הגורה, שעדיין יונקת, התנתקה מאמה ופשוט גוועה ברעב. ד"ר אלפר מעמותת דלפיס: "זה עצוב ומרגש בו זמנית לראות מין כל כך נדיר בחופינו ובמצב כל כך שלם". בעמותה מזכירים לכל מי שרוצה לראות שלד אמיתי של לווייתן, שהוא מוזמן להגיע לפעילות לכל המשפחה שמתקיימת במרכז הדולפין והים, המרכז החינוכי של העמותה שנמצא באשדוד.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות