אוכל

זהירות, צליאק: הכירו את הסימנים

אי-סבילות לגלוטן, או צליאק, מאופיינת בתגובה שלילית לחלבון הנמצא בעיקר בחיטה, אבל גם בדגנים נוספים כמו שיפון ושעורה. הכירו את הסימנים השונים המעידים על רגישות לגלוטן

מה זה בכלל גלוטן?

על פי ויקיפדיה, קמח החיטה המשמש לאפיית רוב סוגי הלחם מכיל בין היתר עמילן המהווה את רוב משקל הקמח, גלוטן המהווה כ-10% ממשקל הקמח, וחומרים נוספים בכמויות קטנות. העמילן הוא פחמימה פשוטה המהווה את עיקר הערך התזונתי של הלחם. הגלוטן הוא חלבון אשר בעיבוד פיזי בנוכחות מים (לישה) מתחבר בקשרים כימיים למבנה דמוי רשת. תכונה זו של הגלוטן היא המאפשרת התפחה ואפייה של לחם גמיש ורך.

גלוטן הוא חלבון המצוי בעיקר בחיטה ובדגנים נוספים כמו כוסמין, שעורה ושיפון. הוא מורכב משתי תת קבוצות של חלבונים: גלוטנינים וגליאדינים אשר נמצאים בגרעיני הדגנים. גלוטן בלתי מסיס במים ועל כן מעניק למאפים את מרקמם הייחודי ואת יציבותם. חשוב לדעת כי 0.5 עד 13 אחוזים מהאנשים סובלים מרגישות כלשהי לגלוטן, שאינה חמורה כמו צליאק, אך בהחלט עשויות להתלוות אליה שלל בעיות בריאותיות.

הצורה הנוספת של אי סבילות לגלוטן היא מחלת צליאק – מחלה אוטואימונית המשפיעה על 1% מהאוכלוסייה ובכוחה לגרום לנזק במערכת העיכול. לפניכם סימנים חשובים לאי סבילות לגלוטן שכדאי להכיר.

עצירות או שלשולים

כולנו סובלים מהם מעת לעת, ואולם תדירות תכופה של שלשולים ועצירויות מחייבת בדיקה ועשויה להעיד על אי סבילות לגלוטן. אנשים הסובלים ממחלת הצליאק חווים דלקתיות במעי לאחר אכילת גלוטן, דבר הגורם לנזק ברירית המעיים ולספיגה ירודה של רכיבים תזונתיים. שלשולים ועצירויות חוזרים ונשנים מהווים סימן לכך ועל כן חשוב להיות ערניים ולזכור כי עצירויות ושלשולים עלולים לגרום גם לתשישות ולהתייבשות.

כאבי בטן

תחושה שכיחה ונפוצה במיוחד הם כאבי הבטן אשר עשויים להעיד על אי סבילות לגלוטן ועד 83% מהסובלים מרגישות לגלוטן חווים מיחושי בטן בתום אכילת גלוטן.

נפיחות

נפיחות עשויה לסמן כי אנו סובלים מאי סבילות לגלוטן והיא מהווה אחת מן התלונות השכיחות ביותר בקרב אנשים בעלי רגישות זו. מחקרים גילו כי 88% מהאנשים בעלי רגישות לגלוטן (שאינה צליאק) חוו נפיחות בבטן.

מיגרנות וכאבי ראש חוזרים

מיגרנה יכולה להעיד על אי סבילות לגלוטן וכ- 12% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים ממנה ולכן אם גם אתם סובלים ממיגרנות לעתים תכופות, ייתכן שאתם רגישים לגלוטן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות