אוכל

לשתות או לא לשתות: האם קפה טוב לבריאות?

מצד אחד, קפה ממריץ, משפר את הזיכרון ויעיל אפילו נגד פרקיסון. מצד שני, הוא פוגע באיכות השינה וגורם לכאבים. אז כמה לשתות ביום?

כשזה מגיע לקפה, אין ספק שהדעות חלוקות. חלק טוענים כי שתייתו מזיקה ואילו אחרים מאמינים שהיא דווקא מועילה וטובה. אך כמו לכל דבר, לשתיית קפה יתרונות רבים וחסרונות רבים ובסופו של דבר הכל עניין של איזונים ומידות. אז האם קפה טוב לבריאות? קבלו את היתרונות והחסרונות.

הישראלי הממוצע צורך כ-3.5 ק"ג קפה בשנה, נתון הממקם את ישראל במקום ה-15 בצריכת קפה בין מדינות העולם. אבל הכל התחיל אי שם, כששיח הקפה, שיח ירוק עד בעל פולים שמהם מכינים את המשקה המפורסם, התגלה באתיופיה כאשר רועה צאן שם לב כי העזים שלו קופצניות וצוהלות באופן מיוחד. כשבדק, גילה כי הן אוכלות להנאתן את פירות שיח הקפה. אז מה יש בו, בשיח המיוחד, ומהם החסרונות והיתרונות שבשתיית הקפה?

היתרונות בשתיית קפה

ממריץ. הקפה מעורר אותנו ומעניק פרץ של אנרגיה.

עוזר בשריפת שומנים. שתיית קפה מעודדת שריפת שומנים וחלק מאמינים כי שתיית כוס אחת של קפה בטרם פעילות גופנית תזרז ותייעל את שריפת השומנים בגוף.

שיפור הזיכרון. מחקרים גילו כי קיים קשר בין שיפור הזיכרון לשתיית קפה.

הקלה על חולי פרקינסון. מחקרים הראו כי קשר הדוק בין שתיית קפה להקלה על תסמינים אצל חולי פרקינסון.

ֿהחסרונות בשתיית קפה

 פוגע באיכות השינה. קפה מדכא את הפרשת מלטונין  – הורמון השינה, וצריכה גבוהה של קפה עלולה לפגוע באיכות השינה.

מעורר ומלחיץ. את הקפאין, החומר הפעיל בקפה ניתן למצוא באופן טבעי ביותר מכשמונים צמחים, משקאות ומזונות: פולי הקקאו, שוקולד, קוקה קולה, עלי התה ועוד. הקפאין גורם להפרשה מוגברת של הורמון הלחץ ולהפרשה מוגברת של אדרנלין ולכן, לאחר שתיית קפה אנו מרגישים ערניים ולחוצים.

קפה ממכר. בקפה ישנם חומרים ממכרים המייצרים תלות וקושי רב להיגמל.ֿ

כאבי שרירים. שתיית קפה גורמת לכאבי שרירים וזאת מכיוון שהקפה פוגע בספיגת הסידן התקינה.

לסיכום,

אם אתם אוהבים לשתות קפה, אל תימנעו משתייתו אך נסו להיות ערים לכמות השתייה ולהגבילה לכוס אחת או שתיים ביום. בנוסף, נסו להימנע משתיית קפה בערב על מנת שלא לפגוע באיכות השינה שלכם (הקפאין כאמור פוגע בשחרור המלטונין – הורמון השינה). וזכרו – הסוד הוא לצרוך כל דבר במידה ולא להפריז.


יעל גלמונד

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות