אוכל

מה עובר על הגוף כשצמים יום שלם?

כשאספקת הקלוריות נפסקת לזמן ממושך, הגוף פונה לאפיקים משלו כדי לספק למוח את הגלוקוז שנדרש לו. האם זה פוגע בבריאות? ומה שחשוב באמת – האם זו דרך טובה לרדת במשקל?

מה קורה אם צמים יום אחד? התשובה אולי נראית פשוטה, אבל לצום של 24 שעות יש השפעה מורכבת על הגוף שלנו. אז בעצם, מה עובר על הגוף כשצמים?

עבור שומרי המסורת והדתיים הצום הוא עינוי לגוף, כהקבלה לעינוי הנפש שהיא לב ליבו של יום הכיפורים. אבל בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים רואים את הצום כהזדמנות לנקות את הגוף ולהרגיע את הנפש, וזה עוד לפני שהזכרנו את טרנד דיאטת הצומות. מחקרים רבים בחנו את היתרונות והסיכונים שיש בצום למשך יום אחד, כולל על הדרך שהוא משפיע על ירידה במשקל, אם בכלל.

אז מה קורה לגוף בזמן הצום?

גם אתם צמים וגם אם לא, גוף האדם זקוק לאנרגיה. מקור האנרגיה העיקרי שלנו הוא הסוכר, כלומר הגלוקוז, שמגיע מפחמימות, אותן ניתן לקבל דרך מזונות שונים כמו דגנים, מוצרי חלב, פירות, ירקות מסוימים וכמובן, ממתקים, לחמים ועוד. בתהליך זה הכבד והשרירים מאחסנים את הגלוקוז ומשחררים אותו כשהגוף זקוק לו.

כשאנחנו צמים, כבר לאחר שמונה שעות צום, רמת הסוכר בדם יורדת, והגוף מייצר לעצמו את הסוכר ממאגרים בגוף. אי האכילה מורידה את רמת הסוכר בדם, והגוף מייצר לעצמו את הסוכר ממאגרים בגוף. ראשית, הגליקוגן, השמור בגוף בצורת מים, לאחר מכן הגוף מייצר סוכר מחומצות אמינו, ורק לאחר מכן פונה לשומן ומפרק אותו בכדי לייצר את המזון היחיד שמתאים למוח – הוא הסוכר. לאחר מספר ימים של צום, הגוף מגיע לפירוק גלוקוז ממאגר השרירים ולרעב קיצוני. אבל לא לדאוג, זה לא קורה בצום של 24 שעות שנחשב לבטוח אם אתה אדם בריא שאינו נוטל תרופות.

האם צום יכול לעזור לירידה במשקל?

דיאטות פופולריות שונות כוללות צום לסירוגין של 12 או 16 שעות. יש גם דיאטות עם צום של 24 שעות, בחלק מהדיאטות ניתן לשתות מים ובחלקן משקה עם אפס קלוריות.

מחקרים שונים הראו שדיאטת צום יכולה לסייע בירידה במשקל, אבל ממש לא עבור כולם. אבל עבור רבים, צום לא בהכרח יותר טוב מכל שיטת דיאטה אחרת בה מצמצמים מעט מהקלוריות.

במחקר שבדק אנשים עם השמנת יתר שעשו דיאטת צום לסירוגין במשך 12 חודשים, אכן נרשמה ירידה יותר גדולה במשקל מאלה שעשו דיאטת צמצום קלוריות, אבל לא במידה משמעותית והתוצאות לא היו מובהקות. החוקרים חשבו שאולי יותר קשה לאנשים עם מגבלות הצום ועם חוסר ההקפדה בשעות בהן כן ניתן לאכול ומכאן, שקשה יותר להקפיד על דיאטת הצומות מאשר הדיאטות המסורתיות.

כתבות נוספות ל-ט' באב

השומר אחי אנוכי? איך גורמים לאחים להפסיק לריב

שנאת חינם שעולה ביוקר: תביעות הדיבה המשתלמות ביותר בארץ

תשעה באב של עולם הפשע: עוברי האורח שנהרגו בגלל סכסוכי עבריינים

אהבת חינם: העיתונאית שיפי חריטן מגשרת בין מגזרים


מירב קריספיל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות