איכות חיים

למה אנחנו מפהקים (והאם פיהוק באמת מדבק)

פעם חשבו שפיהוק היא דרכו של הגוף להכניס כמות גדולה של חמצן לגוף, אבל המדענים מצאו שהאמת קצת יותר מורכבת

בעצם, למה אנחנו מפהקים? פעם חשבו שפיהוק היא דרכו של הגוף להכניס כמות גדולה של חמצן לגוף, אבל המדענים מצאו שהאמת קצת יותר מורכבת

בואו נודה על האמת – לפהק זה פשוט נעים. פיהוק יוצר תחושה טובה ומשחררת ולא פעם הוא אף מלווה בשחרורה של צעקה רמה וכיפית. מדובר באחד מהדחפים הבסיסיים ביותר שלנו. אבל מהי מטרתו האמיתית של הפיהוק והאם הוא באמת מדבק?

פיהוק היא פעולה שכיחה מאד ולא רק אצל בני אדם. גם חיות חברתיות דוגמת קופים וכלבים מפהקים ואפילו עוברים ברחם, אשר חצו את גיל 20 שבועות, מפהקים פיהוק גדול.

אז למה אנחנו מפהקים?

פעם חשבו שמטרתו הבלעדית של הפיהוק היא להכניס חמצן לגוף בשאיפה ובנשיפה וכך להיפטר מעודפי פחמן דו-חמצני. אולם העובדות המדעיות לגמרי אחרות – פיהוק מסייע בקירור מערכת העצבים. המוח שלנו, אשר עובד ועומל נמרצות וללא רגע אחד של הפוגה, מתחמם וטמפרטורת הגוף שלנו משתנה באופן טבעי כחלק מהמחזור היומי, ומגיעה לשיאה רגע לפני שאנו הולכים לישון. ולכן, תפקידו של הפיהוק הוא לא אחר מאשר לקרר לנו את המוח.

מה קורה בגוף כשמפהקים?

כשאנו מפהקים, שרירי הפנים שלנו נמתחים ובכך מוגברת זרימת הדם לראש. במהלכו של הפיהוק הריריות בחלל האף והפה מתמלאות באוויר ומקררות את הדם אשר זורם אל המוח שלנו.

האם פיהוק באמת מדבק?

זה אולי ישמע לכם מצחיק, אך שאלה מסקרנת זו עוררה סקרנות רבה בקרב חוקרים אשר ביצעו את הניסוי הבא: חילקו נבדקים לשלוש קבוצות שונות. בקבוצה ראשונה הניחו המשתתפים על המצח שקית קירור, בקבוצה השנייה הניחו על הראש שקית חימום, ואילו חברי הקבוצה השלישית לא הניחו דבר ושימשו כקבוצת ביקורת. התוצאה הייתה מפתיעה – חברי הקבוצה שהניחו על ראשם את שקית החימום פיהקו יותר מהרגיל, בעוד שאלה שהניחו שקית קרה פיהקו פחות. על מנת לגרום לאנשים לפהק נתנו להם לצפות בוידאו ובו אנשים אחרים מפהקים והתוצאות שוב הפתיעו את החוקרים שגילו כי 41% מהנבדקים בקבוצה עם חימום הראש נדבקו בפיהוק, לעומת 9% מהנבדקים עם שקית הקירור.


עומר והב

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות