בריאות

בדרום חיים פחות שנים: הפער בין המרכז לפריפריה עולה בבריאות

מחסור ברופאים, בית חולים אחד, תוחלת חיים נמוכה – נתונים אודות מערכת הבריאות בדרום משקפים תמונה עגומה. הצפי – בעתיד תרד כמות הרופאים במדינה

רבות דובר על הפער בין המרכז לפריפריה, ועל הפערים ההולכים וגדלים בין אזור המרכז וגוש דן לנגב והגליל. פערי שכר, אפשרות למצוא עבודה, להתקדם – בכל הפרמטרים הללו הסיכויים נוטים לטובת המרכז. אלא שפער מוחשי זה, שהולך וגדל, מתבטא גם בדבר שחשוב יותר מכסף – בריאות וחיי אדם.

בכנס "הנגב במרכז" שנערך השבוע באוניברסיטת בן גוריון ובו השתתף גם שר הבריאות ניצן הורביץ, הוצגו נתונים אודות מערכת הבריאות בדרום. לפי הנתונים, שיעור הרופאים והאחיות בארץ נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי של המדינות המפותחות – 38 מדינות בסה"כ), ואף צפוי לרדת. שיעור הרופאים ל-1,000 נפש בישראל עומד על 3.2 בשנת 2018 מול 3.5 רופאים ל-1,000 נפש בממוצע ה- OECD.

ובפריפריה המצב אף קשה יותר. כבר היום, שיעור הרופאים בפריפריה נמוך משיעור הרופאים בשאר הארץ. הממוצע הארצי של 3.2 רופאים ל-1,000 נפש אינו אחיד בכל המחוזות: בעוד שבמחוז תל אביב שיעור הרופאים עומד על 5.3 ל-1,000 נפש, במחוז דרום וצפון שיעור הרופאים עומד על 2.1 רופאים ל-1,000 נפש.

שיעור הרופאים ל-1,000 נפש גדל באופן מתון בעשור האחרון, אך בעשור הקרוב צפוי להתחיל לרדת, כאשר יחד עם מגמות של הזדקנות האוכלוסייה ופרישת רופאים, צפוי להגיע לשיעור של 3.0 רופאים ל-1,000 נפש, שהוא בבחינת חזרה אחורה לשיעור שהיה בישראל בשנת 2010. וכמו שאפשר לצפות, הירידה במספר הרופאים תורגש בפריפריה באופן קיצוני יותר מאשר בשאר הארץ: בשנת 2025 צפוי להיות צמצום של 61% מזרם הרופאים השנתי לדרום.

והנה עוד נתונים על מצב מערכת הבריאות בדרום: 
תוחלת החיים במחוזות ירושלים והמרכז גבוהה בכ-2-4 שנים מתוחלת החיים בדרום. למשל, תוחלת החיים ברעננה עומדת על יותר מ-85 שנים לעומת כ-77 שנים ברהט.

השיעור הגבוה ביותר של מיטות נמצא במחוזות חיפה ותל-אביב ואילו השיעור הנמוך ביותר הוא במחוז דרום.

סורוקה הוא בית החולים היחיד בנגב והוא השלישי בגודלו בארץ, עם 1,150 מיטות, שזה 1.65 מיטות לכל מאה אלף תושבים לעומת 2 מיטות בתל אביב.

מתוך הרופאים הקיימים בארץ, 60% מהרופאים מוכשרים מחוץ לגבולות המדינה, שיעור שיא במונחי ה-OECD, כאשר השיעור הממוצע ב-OECD עומד על 18% בלבד של רופאים שמוכשרים מחוץ למדינה.

שיעור האחיות ל-1,000 נפש בישראל עומד על 5.0 אחיות בשנת 2018, מול 9.0 אחיות ל-1,000 נפש בממוצע ה- OECD.

שר הבריאות ניצן הורביץ: "צמצום פערים והנגשת השירות לכל מי שזקוק לו, בכבוד, במסירות, ובכל חלקי הארץ, היא המטרה המתמדת של מערכת בריאות ציבורית בריאה. זאת המחויבות שלי כשר הבריאות. הפערים בבריאות בין המרכז לפריפריה בלתי נסבלים, ובשנים האחרונות הם רק מעמיקים. נגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה שגדלו בנגב, ילמדו בנגב ויישארו לעבוד בנגב".

ד״ר שלומי קודש, מנהל סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי: "יש צורך בבניה של המערכת מהיסוד – הסטודנטים לרפואה. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בבניית כוח אדם רפואי באזורי מחסור הוא בניה על בסיס תושבי האזור. תנו לנו לנצל אותם למשימה הלאומית שלנו. תנו לנו להכשיר רופאים לדרום – ולא לתוכניות של סטודנטים מחו"ל, וכן, גם לא להכשרת רופאים לאזורים אחרים בארץ שרוויים ברופאים. המשמעות היא תעדוף המשאבים העומדים לרשות הגופים השונים וביניהם סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון".


 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות