איכות חיים

הזעפרן הוא התבלין הכי יקר שיש, טעים בטירוף – ופצצה של בריאות

התבלין שמקורו בהודו מכיל ויטמינים ומינרלים, משפר את זרימת הדם בגוף, עוזר לייצב את רמת הסוכר בדם וגם משפר את הזיכרון ואת מצב הרוח. אז יכול להיות שהוא שווה את המחיר הגבוה שמשלמים עליו?

זעפרן ( Crocus sativus) הוא התבלין היקר ביותר בעולם, זאת מכיוון שהוא מופק מהצלקת של פרח הכורכום התרבותי שצבעה יכול להיות אדום, אדום כתום עם נגיעות גוון זהב. הוא מגיע מצפון הודו (קשמיר) אבל נדד משם לארצות ערב וגם לחלקים מאירופה.

ניסויים קליניים שונים מצאו כי היעילות של תוספי תזונה מזעפרן שהופקו מעלי הכותרת של הפרח דומה ליעילות של תוספים שהופקו מצלקת הפרח, שהם הרבה יותר יקרים. הסיבה שהתוצאות דומות, היא מכיוון שגם עלי הכותרת וגם הצלקת מכילות פיגמנטים צמחיים המעניקים לעלי הכותרת ולצלקת את צבעם הבולט.

מחקרים שונים גילו כמה יתרונות בריאותיים של זעפרן, ששמו הולך לפניו עוד מימי קדם. בין סגולותיו: חיזוק ואיזון מערכת החיסון, שיפור בתסמינים של תסמונת קדם וסתית, שיפור כאבי מחזור, חיזוק הפוריות אצל גברים, שיפור מצב הרוח ועוד. הזעפרן מכיל כמות גדולה של ויטמין C וגם כמות גבוהה של ויטמין B6 שחשוב מאוד לתפקוד מערכת העצבים בגוף ומכאן שהוא מסייע ועוזר למנוע בעיות עצביות בגוף, מסייע לכאבי שרירים הנגרמים מעומס יתר בעבודה או מפעילות ספורטיבית מופרזת.

אבל לא רק זה. הזעפרן משפר את זרימת הדם בגוף ומכיל כמויות גדולות של ברזל, משפר את הזיכרון ובמקומות שונים בעולם משתמשים בו כטיפול טבעי לקשישים הסובלים מבעיות זיכרון. הוא תורם לבריאות הלב בשל כמויות האשלגן הגבוהות בו, הוא שומר על רמות סוכר תקינות בדם זאת בזכות רכיבים העוזרים ליציבות אינסולין וגלוקוז בדם, והוא מחזק את צפיפות העצמות.

בזעפרן מרכבים אנטי בקטריאליים ואנטי פטרייתיים שגורמים לו להיות יעיל בטיפול בפגמי עור שונים, בין היתר באקנה, ריענון העור, העלמת כהויות מסביב לעיניים ומניעת קמטים. אבל יותר מהכל, הזעפרן בתקופה האחרונה ידוע כמסייע להפחתת חרדה ולשיפור מצב הרוח. למעשה, כבר לפני אלפי שנים הזעפרן נקרא תרופת האהבה והיה ידוע כתבלין המסייע בהפחתת תסמיני דיכאון וחרדות. זאת מכיוון שהזעפרן מכיל 5 הידרוקסיטריפטופן, מה שמשפר את זרימת הדם למוח ואת ייצור הסרוטונין, המסייע בהעלאת מצב הרוח, דיכוי הדיכאון והחרדות. ניתן לתת זעפרן גם לילדים וגם לקשישים.


מירב קריספיל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות