אקולוגיה וסביבה

היפות והעוקצות: מה לעשות וממה להימנע בעת עקיצת מדוזה

נערים, משפחות, שחיינים, תיירים וגם מדוזות – כל אלה ועוד פוקדים את חופי הים במהלך הקיץ. ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"הלל יפה", מסביר מה לעשות במקרה של עקיצת מדוזה ולא פחות חשוב- מה לא לעשות

מי שביקר בחופי הים לאחרונה כנראה שנתקל במדוזות או לפחות הרגיש את הצריבה מעקיצת מדוזה במים. המדוזה שייכת למשפחת הצורבים. היא עשויה מחומר דמוי ג'לי, בעל מבנה כללי המזכיר מטריה או פעמון, כאשר ה"ענבל" עשוי ממספר משושים בעלי תאי צריבה.

קיימים מספר סוגים של מדוזות כאשר השכיחה ביותר באזורינו היא החוטית הנודדת, המאופיינת בזרועות צייד מרובות הנראות כמו חוטים. הזרועות הללו מכילות תאים צורבים דמוי מזרקים, בעזרתם המדוזה משתקת את הטרף ממנו ניזונה. הארס מאוחסן בתאים הצורבים ופעיל ברגע השחרור. כאשר הזרועות נתקלות בגוף חי, נורים המזרקים הקטנים ומחדירים לתוכו של הגוף החי את הארס.

"במקרים של עקיצת מדוזה, רוב האנשים ירגישו כאב מקומי, תחושת צריבה ותופיע אדמומיות מסוימת על העור, לעתים מלווה בגרד. אם האזור מזדהם, יכולים להופיע תסמיני חום, עייפות וכאבי שרירים", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה.

מה צריך לעשות במקרה של עקיצת מדוזה

1. יש להסיר מהעור את המדוזה/ חלקי המדוזה/ תאי הצריבה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק.

2. מומלץ לשטוף את המקום במי מלח. רק  לאחר מכן ניתן לשטוף בזרם מי ברז ישיר למספר דקות, ללא שפשוף האזור. הבהרה: מים מתוקים הם בסיסיים ולכן עלולים לסתור את החומצה שבארס המדוזה ולהחמיר את הפגיעה.

3. חומץ עשוי לנטרל את השפעת החלבון (הארס). לרוב ניתן למצוא חומץ בסוכת המציל, כך שאם נמצא, כדאי לשפוך על מקום הצריבה (יש הטוענים שלא תמיד עוזר).

4. ניתן למרוח משחה או כדורים להקלה מקומית של הכאב והצריבה, כמו אלוורה ופניסטיל.

5. אם אין שום אמצעי זמין להקלה על הכאב, ניתן להשתמש בשתן שכן הוא חומצי ועלול לגרום להקלה זמנית באם יצטרך הנפגע.

6. הסכנה העיקרית ממדוזה היא תגובה אלרגית קשה ולכן אם האדם שנצרב, בפרט אם מדובר בילד/ה, מפתח קשיי נשימה, צרידות פתאומית, בחילות, הקאות, חולשה קיצונית או בלבול, יש לפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

7. במקרה של נפיחות מקומית מעבר לרגיל או זיהום משני באזור העקיצה המלווה באודם ושלפוחיות, יש לפנות לחדר מיון לצורך בדיקה רפואית.

8. במידה שמדובר באזורים רגישים, לדוגמה פנים, אשך או אזורים נרחבים כמו רגל, זרוע או שהתסמינים מחמירים ואין הקלה לאורך זמן, יש לפנות לחדר מיון לצורך בדיקת רופא.

ממה להימנע במקרה של עקיצת מדוזה

1. לאחר העקיצה, לא לשטוף מיד את המקום במי ברז / מים מתוקים שכן הם עלולים להחמיר את התגובה המקומית ולגרום לפיזורו של הארס על פני העור. כפי שנכתב קודם, את השטיפה הראשונה יש לבצע עם מי ים בלבד.

2. אסור לגרד או לשפשף את אזור העקיצה, דבר שעלול להחמיר את המצב.

3. אסור לשטוף את המקום עם אלכוהול.

עקיצת מדוזה
ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. צילום: דוברות הלל יפה

רונן רוזנבלט ניר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות