איכות חיים

מנגנוני ההגנה של הגוף – לא מה שחשבתם

פיהוק, שיהוק, התעטשות והתמתחות הן פעולות שאנו מבצעי מבלי לחשוב או לדעת את מקורן, אבל אלו הן דרכי ההגנה של הגוף. אז ממה בעצם הגוף מתגונן כשזולגות דמעות?

תפקידם של מנגנוני ההגנה של הגוף הינו לשמור ולהגן עלינו מפני כשלים ופגעים הנקרים בדרכנו במהלך היום. לפניכם 7 פעולות שמבצע הגוף על מנת להגן עלינו ללא הפוגה – ואפילו לא ידעתם.

שיהוק

כאשר אוכלים הרבה, מהר, או יותר מכפי שצריכים, העצב התועה, הממוקם קרוב לקיבה, חש גירוי היוצר שיהוק.

דמעות

תפקידן של הדמעות בראש ובראשונה הוא להגן על קרום הרירית של העין בשעה שעצמים זרים באים עימה במגע. אך בנוסף, וחשוב לא פחות, דמעות משמשות ככלי 'הגנה רגשית' כאשר במצבים מלחיצים יוצר הגוף מקור חדש לגירוי וזאת כדי להסיח את המחשבה מהכאב שנחווה, לעבר גורם אחר.

עיטוש

כאשר תעלות האף מתמלאות באלרגנים, מיקרובים, אבק, וכו׳ אנחנו מתעטשים וזאת על מנת לסלק את הפסולת שפלשה לגופנו.

פיהוק

אולי תופתעו לגלות, אבל תפקידו של פיהוק הוא לשחרר עומסים מהמוח ולקרר אותו לאחר שהתחמם יתר על המידה. המוח עובד קשה ומנצל כ-20% מכמות האנרגיה שמוציא הגוף מדי יום, עובדה אשר גורמת לו להתחמם והרבה.

התמתחויות

תפקידה של ההתמתחות (פעולה המתבצעת באופן אוטומטי) היא להכין את הגוף לעומסי היום. התמתחות מעוררת ומפעילה את השרירים בגוף ועושה פלאים למצב הרוח.

הרגשה של חשמל בגוף

מכירים את ההרגשה הבאה – אתם שוכבים ורגע לפני שאתם נרדמים תחושת של חשמל עוברת בגופכם? זה הרגע בו כל השרירים מתכווצים חזק. הסיבה לכך היא שכאשר אנו מתחילים להירדם, הדופק מאט, השרירים רפויים והנשימה יורדת. המוח מפרש מצב זה כאילו הגוף שעליו הוא מופקד עומד למות, לא פחות, וממהר לשגר "בוסט" בדמות שוק חשמלי. זוהי דרכו להציל אותנו.

איבוד זיכרון

כאשר אנו חווים מאורע קשה במיוחד, המוח שלנו עושה פעולה של מחיקה ופשוט מעלים את החוויה הזו מזכרוננו.


קורין שבת

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות