בריאות

"כוונת האוצר לבטל את תקני הקורונה – זלזול והפניית עורף של המדינה"

פרופ' אבישי אליס נבחר ליו"ר האיגוד לרפואה פנימית, והוא קורא למשרד האוצר לחזור בו מההחלטה לבטל את מאות תקני המתמחים שניתנו לבתי החולים בתקופת מגפת הקורונה

פרופ' אבישי אליס (61), מומחה ברפואה פנימית, בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון מנהל מחלקה פנימית ג' במרכז הרפואי בלינסון, נבחר בשנית לתפקיד יו"ר האיגוד לרפואה פנימית לארבע השנים הקרובות. מדובר באיגוד הרופאים הגדול ביותר בהסתדרות הרפואית (הר"י).

הבחירה בו באה בתום מערכת בחירות סוערת ויוצאת דופן באיגוד, במהלכה חלק מהרופאים, שבעי הבטחות בלי כיסוי, מפוליטיקאים, פקידים וראשי המערכת, דרשו להחריף המאבק ולסגור מחלקות בפני מאושפזים, עם הגעה ל- 100% תפוסה וצעדי מחאה ארגוניים ומשפטיים נחרצים, לשם הגדלת התקנים במחלקות, וצמצום פערים ביחס לשאר מחלקות בתי החולים בישראל.

פרופ' אליס: "חשפנו לציבור בשנים האחרונות את מלחמת ההישרדות היומיומית שלנו במחלקות, ומנגד את המסירות לחולים והנכונות בכל עת ומועד לטפל בתחלואות מורכבות וקשות, כמו קורונה, שפעת, חצבת, עכברת ושאר מרעין בישין. ואמנם, חל מהפך בתפיסת המחלקות הפנימיות כשלד של מערכת הבריאות, אך בכך לא די. מאסנו בהבטחות ללא כיסוי לשיקום הרפואה הפנימית. ולראייה, כוונת האוצר לקחת מאיתנו את תקני הקורונה למתמחים במחלקות, שהובאו כדי לכסות מעט בור עצום של חסר בכוח אדם, היא זלזול בוטה והפניית עורף של המדינה. למעשה, בקשת האוצר שנשיב את תקני הקורונה, מקבילה לבקשה מהציבור שהתחסן – להחזיר את החיסונים! אנחנו מקווים ומאמינים ששר הבריאות, ניצן הורביץ, יעמוד בהבטחותיו בענין התקנים ובהקשר לחיזוק המחלקות".

"כבר לפני שנתיים הוגשו לממשלה המלצות לשיפור הרפואה הפנימית מטעם ועדה, בראשות פרופ' טור כספא, בה השתתפו נציגי משרדי הבריאות והאוצר, הנהלות בתי החולים והקופות (כולל פרופ' נחמן אש, שייצג את מכבי שירותי בריאות). הובטח אז, שתוך 5 שנים (עד 2024), לא יהיו יותר אשפוזי מסדרונות. הובטח שתוך 5 שנים (עד 2024), יהיו 16 תקני רופאים בכל מחלקה פנימית,
הובטח להגדיל את תקינת האחיות במחלקות, הובטח לשחרר את הרופאים מאדמיניסטרציה, על ידי מינוי מזכירה בכל מחלקה פנימית. התקבלו עוד החלטות, ובינתיים, ערכן כקליפת השום. ולראייה, בשנת הקורונה קיבלנו תגבור של כ- 200 תקני מתמחים, שתרומתם עצומה להתחלת צמצום החסר החריף בכוח אדם. לקחת מאיתנו כעת את התקנים – זו דרמה בלתי נתפסת.

מעולם לא נקטנו בצעדים הפוגעים במטופלים. לא השבתנו פעילות, לא חסמנו צמתים והתעלמנו מקולות המעודדים 'לשבור את הכלים'. עם זאת, ראינו בשנה האחרונה השקעות משאבים נרחבות במערכת, לטובת התמודדות בטווח המיידי עם הקורונה. לצערנו, המשאבים לא נתנו מענה לצרכים לטוות הבינוני והארוך, הדרושים לשיקום המחלקות הפנימיות, שנשאו בעיקר עול הטיפול הרפואי בחולי הקורונה. האיום לקחת מאיתנו את תקני המתמחים כעת – הוא חציית קו אדום.

אני קורא בזאת למנהלי בתי החולים, לראשי איגודי רופאים אחרים, לאחיות, למקצועות בריאות נוספים וגם לנציגי המתמחים בהר"י ואף במרש"ם, לשלב עימנו ידיים להשארת התקנים כעת ובכלל במאבק לשיקום הרפואה הפנימית".

תקני הקורונה
פרופ' אבישי אליס

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות