אקולוגיה וסביבה

מדינה פח: שליש מהמזון בישראל נזרק לאשפה

לפי דו"ח חדש ומקיף, בשנת 2019 הושלכו לאשפה 2.5 מיליון טונות של מזון בשווי 22.3 מיליארד שקלים * זאת בשעה שכל ילד רביעי בארץ סובל מאי בטחון תזונתי * הנתונים מישראל משקפים מגמה גלובאלית של מזון לא מנוצל, רובו תוצרת טרייה

כשליש מהמזון בישראל אינו נצרך כמאכל על ידי תושבי המדינה ויורד בסופו של דבר לטמיון. על פי האומדנים, רובו המוחלט של המזון מושלך בשלבי השיווק, ההפצה והצריכה, המייצגים כ-80% מכלל שוויו הכספי של המזון המושלך. כך עולה ממחקר ראשוני מסוגו בישראל שהפיצו המשרד להגנת הסביבה וארגון The Natural Step.

על פי דו"ח אובדן המזון של המשרד להגנת הסביבה ולקט ישראל, 2.5 מיליון טונות מזון בשווי של 22.3 מיליארד שקל הושלכו לפח בשנת 2019 מבלי ששימשו למאכל. כאמור, מדובר בכשליש מכמות המזון בישראל. שווי בזבוז המזון במשקי הבית בישראל מוערך ב-19.7 מיליארד שקלים בשנה, שהם כ-3,200 שקלים בשנה למשק בית. ההשפעה הכוללת של בזבוז ואובדן המזון על יוקר המחיה מוערכת בתוספת עלות שנתית של 6,300 שקלים למשפחה לשנה.

קטגורית המזון הנפגעת ביותר בישראל ובמדינות מפותחות אחרות באירופה וצפון אמריקה, היא תוצרת טרייה – פירות וירקות, מהם כ-%40 אובדים לאורך השרשרת.

לפי הדו"ח, הנתונים מישראל תואמים את התמונה העולמית. על פי הערכות ארגון החקלאות העולמי של האו"ם, שליש מכלל המזון המיוצר בעולם יורד לטמיון, לכל אורך שלבי הייצור והצריכה, בהיקף כולל של כ-3.1 מיליארד טון בשנה ובשווי של כטריליון דולר. בהתאם לנתונים אלו כ-30% משטחי הקרקע המנוצלים לגידול מזון למעשה מעובדים לחינם. לפיכך, בזבוז מזון הוא תוצאה ישירה של חוסר יעילות רחב היקף של מערכת המזון העולמית ומשמעותו, בין היתר, היא שחיקה מוגברת של משאבי טבע יקרים ואזילים ויצירת מפגעים נלווים לאדם ולסביבה, ללא כל הצדקה – כך לשון הדו"ח.

בזמן ששליש מהמזון בעולם נזרק לפח, יותר מ-820 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מרעב או חוסר בטחון תזונתי. חוסר בטחון תזונתי הוא לרוב תופעה מתמשכת ומשפחות שנקלעו למצב זה מתקשות להתנתק ממנו. למעלה מ-90% מהמשפחות שהוגדרו כסובלות מחוסר בטחון תזונתי בשנת 2016 סבלו ממנו לפחות חמש שנים. בישראל, כל ילד רביעי וכ-17.8% מהמשפחות סובלים מאי בטחון תזונתי

מיכל ביטרמן, מנכ"לית ומייסדת ארגון The Natural Step ישראל, שביצע את המחקר: "המחקר, שהעבודה עליו נמשכה חודשים ארוכים, מרכז בתוכו מידע ונתונים שמהווים פעמון אזהרה מצלצל הן לציבור הרחב והן לרגולטור ולראשי המשק. בזבוז המזון הוא בעיה לאומית, ראשונה במעלה, שאם לא תטופל כבר היום עלולה להביא לפגיעה קשה בחוסנה התזונתי של ישראל. כבר היום, אנו עדים לנתונים הקשים של עלייה חדה בנזקקים לתרומות סלי מזון בעקבות משבר הקורונה, והדבר ילך ויחמיר אם לא נצא כבר היום בפתרונות מערכתיים, מורכבים ומתכללים, שיאפשרו לצמצם את הבעיה הקשה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות