איכות חיים

בריא לדעת: כך תדעו לזהות סוכרת

תופעות כמו ירידה במשקל, דיכאון או שינוי בראיה עלולים להעיד על הימצאות סוכרת. הכירו את התסמינים

סוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בדם. בלטינית, שם המחלה הוא Diabetes mellitus ומשמעותו: "שתן מתוק". הבעיה המרכזית במחלה זו היא חוסר של ההורמון אינסולין, המווסת את רמת הסוכר בדם כחלק מתהליך חילוף החומרים.

בשנים האחרונות הפכה הסוכרת למחלה שכיחה והיא מדורגת במקום השלישי ברשימת המחלות גורמות המוות. בישראל ישנם כ- 500 אלף אנשים המאובחנים כחולי סוכרת ועוד כחצי מיליון אנשים נוספים אשר המחלה נוכחת בחייהם בשלבי התפתחות שונים. קיימים ארבעה סוגים עיקריים של סוכרת: סוכרת מסוג 1, סוכרת מסוג 2, סוכרת הריונית וסוכרת מסיבות אחרות דוגמת פגם תורשתי בייצור האינסולין (MODY), סוכרת בעקבות נטילת סטרואידים וסוכרת בעקבות השתלת איבר. חשוב להכיר את תסמיני הסוכרת על מנת לדעת לזהותה:

ירידה פתאומית במשקל הגוף. חשוב לשים לב ולהיות ערים לשינויים פתאומיים במשקל הגוף. ירידה חדה במשקל עלולה להעיד על בעיה בלבלב ויש לגשת ולבדוק את סיבתה באופן מיידי.

תחושת דיכאון ללא כל סיבה. אתם בלי מצב רוח ללא סיבה הגיונית ונראית לעין? יכול להיות שסוכרת היא הסיבה לכך וזאת בשל השינויים ברמות הדם. תנודות אלו משפיעות ומתעתעות במצב הרוח ובתחושה הכללית ועלולות לגרום אף לדיכאון.

כתמים ונגעים ברגליים. נגעים קטנים ועגולים המופיעים באיזור השוקיים הינם כתמים הידועים בשם ״מחלת עור סוכרתית״ והם יופיעו אצל כחמישים אחוזים מהמאובחנים בסוכרת. אם זיהיתם כתמים על הרגליים, חשוב מאוד להיבדק על מנת לעמוד על מקורם.

שינויים פתאומיים בראייה. אם לפתע אתם רואים מטושטש או פחות טוב, עליכם להיבדק ומיד. טשטוש פתאומי בראייה עלול להעיד על סוכרת וזאת מכיוון שרמות סוכר גבוהות בדם עלולות לגרום לנפיחות בעדשות העיניים, דבר המייצר עיוות וקושי בראייה. למרבה המזל, אצל אנשים רבים, מצב זה הוא זמני בלבד והוא נמוג כאשר רמות הסוכר בדמם נמצאות תחת שליטה.

זיהומים ודלקות. כל סוג של דלקת אשר חוזרת על עצמה צריכה להדליק נורה אדומה ומחייבת בדיקה. אצל סוכרתיים, וכתוצאה מרמות הסוכר הגבוהות, עשוייה להיחלש מערכת החיסון וכתוצאה מכך יתעוררו בגוף זיהומים חוזרים ונשנים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות