בריאות

שמות לא מחוסנים לא יועברו למשרדי ממשלה ולרשויות

הזכות לפרטיות נשמרת: הממשלה הודיעה כי לא תאריך את תוקף החוק שהעבירה בחקיקת בזק לאפשר העברת רשימות הלא מתחסנים למשרדי ממשלה ולרשויות מקומיות

הממשלה הודיעה היום (ה', 3.6) לבג"ץ שחוק העברת רשימות הלא מתחסנים לרשויות המקומיות ולמשרדי החינוך והרווחה פג, והממשלה לא מתכוונת להאריכו.

כזכור, החוק נכנס לתוקף ביום 28.2.2021 לאחר הליך של חקיקת בזק. החוק איפשר למשרד הבריאות לדרוש מקופות החולים את פרטיהם של המבוטחים שלא התחסנו נגד קורונה ולהעביר את הרשימות לרשויות המקומיות, למשרד החינוך ולמשרד הרווחה. מיד לאחר קבלת החוק עתרו האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם נגד החוק, וביום 9.3.2021 התקיים דיון בבג"ץ ולאחריו הוצא צו על תנאי לביטול החוק וצו ביניים האוסר על העברת המידע. הממשלה בחרה לא להגיש תצהיר תשובה ולא להגן על החוק, והגישה הודעות עדכון מפעם לפעם שבהן הודיעה שהיא עדיין בוחנת את השימוש בחוק. היום הודיעה המדינה סופית כי החוק פג והממשלה לא תפעל להאריך אותו. הלכה למעשה – העתירה הובילה לביטול החוק ולכך שלא היה לו כל יישום.

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח שייצג את האגודה: "החוק נולד בחטא, תוך שלושה ימים, ואיים לפגוע בצורה קשה ביותר בפרטיות ולהעביר מידע רפואי חסוי ללא כל תועלת צפויה לבריאות הציבור. אנו שמחים שהעתירה המהירה שהגשנו וצו הביניים שניתן בעקבותיה הביאו הלכה למעשה לביטול החוק הפוגעני והמיותר הזה, ומקווים שכלל הרשויות ינקטו משנה זהירות בטרם יקדמו חקיקת בזק פוגענית מבלי כל צורך נראה לעין. אחרי שנה שבה נפגעה קשות – חשוב יותר מתמיד להמשיך ולהגן על הזכות לפרטיות, אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה".

לדברי עו"ד תמיר בלנק, שייצג את עמותת רופאים לזכויות אדם: "שמירה על העיקרון שמידע רפואי ישמש לצורך טיפול רפואי ושמירה על הסודיות הרפואית חיוניים לקיום מערכת בריאות מתפקדת ותקינה, הנהנית מאמון הציבור. אסור שמידע רפואי יהפוך למטבע עובר לסוחר וישמש לצרכים שלא לשמם נועד. אנו שמחים שהעתירה הצליחה לבלום את הנסיון ההרסני במקרה הזה ונוסיף לעמוד על המשמר בעתיד כדי להגן על החולים, הרופאים ומערכת הבריאות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות