בריאות

כימותרפיה אאוט? תרופה חדשה מחסלת רק תאים סרטניים ולא פוגעת ברקמות בריאות

חוקרים באוניברסיטת אדינבורו פיתחו תרופה שפועלת כסוס טרויאני ומחסלת תאים ממאירים מבלי לפגוע בתאים בריאים

האם הטיפול הכימותרפי בחולי סרטן יהפוך להיות בקרוב לנחלת העבר? חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד פיתחו תרופה שפוגעת ומחסלת תאים סרטניים מבלי לפגוע ברקמות הבריאות שסביבם.

בפיתוח התרופה, חיברו המדענים מולקולה נוגדת סרטן לתרכובת מזון כימי ויצרו "טרף אידיאלי לתאים ממאירים, שלא נחשפו מלכתחילה לאופיו הרעיל של המזון". תאי סרטן צורכים כמות רבה של מזון ואנרגיה ביחס לתאים רגילים, וכך הפכה המולקולה המהונדסת ל"סוס טרויאני" שחיסל את התאים הממאירים ולא פגע בתאים הרגילים.

המחקר נערך על דגים חיים ועל רקמות אנושיות. החידוש בו הוא הפגיעה התרופתית המדויקת בתאי הסרטן, ובהימנעות מפגיעה בתאים בריאים. וזו החולשה העיקרית של הטיפול הכימותרפי, שפוגע פגיעה רחבה ברקמות רבות בגוף, כולל כמובן הסרטניות אבל גם בתאים בריאים ובכך מחליש את הגוף ואת יכולתו להיאבק במחלה.

הרכיב הפעיל בתרופה, הלא היא אותה מולקולה, מופעל באמצעות אור והופך ליעיל עם הדלקת תאורה. המשמעות היא שרופא יכול לקבוע בדיוק היכן תפעל התרופה, על ידי הארה של האזור הרלבנטי.

"זו פריצת דרך שפותחת בפנינו אפשרויות חדשות על ידי הריגת תאים ספציפיים מבלי לפגוע לרעה ברקמות שמסביבם", אמר החוקר המוביל של המחקר, פרופ' מארק ונדרל. וחוקר נוסף, סם בנסון, ציין כי המשמעות של תרופה זו היא שניתן לטפל בסרטן דרך "השער הראשי" של התא, במקום לנסות ולחדור את אמצעי ההגנה שלו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות