איכות חיים

מנסים להיגמל מעישון? אל תסמכו על התרופות

מחקר חדש המשותף לאוניברסיטאות תל אביב והרווארד הציג תמונה עגומה לגבי יעילות התרופות לגמילה מעישון: 80% ממעשנים שהשתמשו בתרופות לגמילה מעישון צפויים לחזור לעשן תוך שנה

אם אתם מנסים להיגמל מעישון, אתם תלויים יותר מתמיד בעצמכם. ואם סמכתם על תרופות שונות שיעזרו לכם במשימה הקשה המורכבת של גמילה מעישון, מחקר חדש ומשותף לאוניברסיטאות תל אביב והרווארד מציג תמונה עגומה לגבי יעילותן של התרופות לגמילה מעישון.

הממצאים מאכזבים: נמצאה הפחתה מזערית בשיעור המעשנים באוכלוסייה בארה"ב כתוצאה משימוש בתרופות. מרבית המשתמשים בתרופות המובילות לגמילה מעישון – תחליפי ניקוטין, צ׳מפקס וזייבן – אינם מצליחים להישאר גמולים לזמן רב: שמונה מכל עשרה אנשים מעשנים שמשתמשים בתרופות לסיוע בגמילה, צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה. גם מי שנותר לא מעשן לאחר שנה, נמצא בסיכון של 30% לחזור לעשן תוך מספר שנים.

בארה"ב, עם שיעור מעשנים של 14%, ההפחתה בעישון בכלל האוכלוסייה כתוצאה משימוש בתרופות מוערכת בכ-0.3% בלבד. ביוון, עם שיעור מעשנים של כ-34%, ההפחתה המשוערת בזכות הסיוע התרופתי היא פחות מ-3%.

לאור ממצאים אלה ממליצים החוקרים על קידום של מחקר משמעותי ודחוף ביותר לצורך שדרוג תרופות ושיטות הגמילה המוצעות לציבור המעשנים כיום. לדברי פרופ' לאה רוזן מהחוג לרפואה באוניברסיטת תל אביב, במהלך המאה הנוכחית צפויים כמיליארד בני אדם בעולם למות כתוצאה מעישון. בארה"ב לבדה קובעות הערכות זהירות כי כ-480,000 בני אדם מתים מעישון מדי שנה. ידוע שחצי מהמעשנים הקבועים מתים ממחלות שנגרמות על ידי עישון, ושמעשן מאבד בממוצע בין 10-15 שנות חיים. בישראל מתים בכל שנה כ-8,000 איש כתוצאה מעישון, וכ-600,000 מהמעשנים החיים היום בישראל צפויים למות בטרם עת כתוצאה מעישון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות