בריאות

קמפיין: סרטים צרפתיים מראים יותר מדי עישון

פופקורן הוא ממש לא הבעיה הבריאותית המשמעותית בקולנוע, ובצרפת יוצאים נגד סצנות העישון הרבות בסרטים המקומיים

למרות הפיחות החל במעמד הסיגריה, ההכרה בנזק הבריאותי של הניקוטין וההפנמה התרבותית שעישון הוא ממש לא קול, בקולנוע הצרפתי הכוכבים ממשיכים לעשן כאילו אין מחר. כך טוען מחקר חדש של הליגה הצרפתית למאבק בסרטן, אשר פורסם אתמול (ב') לרגל היום הבינלאומי ללא עישון.

לפי המחקר, עישון מקבל 2.6 דקות בממוצע בסרט קולנוע צרפתי, זמן מסך המקביל לשש פרסומות. "עישון מופיע כמעט בכל מקום בקולנוע הצרפתי", נמסר מהליגה למאבק בסרטן. עוד טוען הארגון כי הסרטים עושים האדרה לעישון ומציגים אותו באור חיובי ונחשק, וכי על הקולנוע הצרפתי לחדול מכך.

כמעט 50 שנה אחרי שכוכבות כמו ג'ין מורו ובריז'יט ברדו הציתו אש של תשוקה בסיגריות שלהם ובלבבות הצופים בסרטי "הגל החדש" ששטף את בתי הקולנוע בצרפת בשנות ה-60', כ-90% מ-150 הסרטים שיצאו בצרפת בין 2015 ל-2019 כוללים סצנה של עישון – כך טוען הארגון. סצנות אלה כוללות גיבורים מעשנים, צילומי מאפרות וסיגריות, ודמויות המדברות על עישון. סקר שנערך בין צופי קולנוע בצרפת מצא כי 60% מהם רואים בסצינות אלה עידוד לעישון. העישון בצרפת אמנם נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות, אבל בסרטים הצרפתיים הוא ממשיך להיות נוכח באופן קבוע, טוענת יאמה דימירובה, פעילה בליגה למאבק בסרטן ואחת מעורכות הסקר.

"למרות שיש לנו תכנית מניעה חזקה ופעילה, בסרטים הנוכחות של העישון נשארה ברמה קבועה", היא אמרה ל-BBC. "המשמעות היא שבסרטים העישון מופיע יותר מאשר בחיים האמיתיים. יש לזה השפעה של ממש על הציבור. אני לא רוצים להתערב ביצירה המקומית, אבל אני לא חושבת שעישון באמת מוסיף משהו לדמויות". עוד ציינה כי לדעת הליגה, על המדינה לפקח ולקבוע רף מקסימלי לכמות הזמן בו נראה עישון בסרט.

אמירה זו הקפיצה כמובן יוצרי קולנוע צרפתיים. "סרטים לא אמורים לשמש כקנה מידה או לתת אמות מידה להתנהגות חברתית", אמר במאי הקולנוע הצרפתי מתיה קסוביץ ל-BBC. "אם יש סיגריות בעולם האמיתי, אין סיבה שלא יהיו גם בסרטים. תניחו לקולנוע".

הארגון טוען כי העישון נפוץ בסרטים צרפתיים יותר מבכל מדינה אחרת. ואכן, מסקר של המרכז לחקר מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) עולה כי 46% מהסרטים שיצאו בין 2010 ל-2018 בקולנוע האמריקני נראים אנשים מעשנים.
יש לומר זאת – הצגת מעשנים, עישון וסיגריות היא לעתים פרסום סמוי שטומן בחובו לא מעט כסף קריטי להפקה. סגן נשיא הארגון להפקת סרטים בצרפת, קסבייה ריגולה, אמר כי הקמפיין של הליגה למאבק בסרטן יחתוך בתקציבי הקולנוע ויהיה "הפרה של החופש האמנותי", לא פחות. "זה חשוב לעורר את מודעות הציבור נגד עישון, אבל אסור לפגוע בשליחות האמנותית שלנו באמצעות מסרים חינוכיים", סיכם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות