איכות חיים

מעשנים? אז תשקיעו בסיגריות יקרות שמזיקות פחות מסיגריות זולות

מחקר באוניברסיטת בן גוריון מצא קשר ישיר בין איכות הסיגריות לנזק הבריאותי שהן גורמות. וגם לפילטר תפקיד חשוב במיזעור הנזקים

מחקר ישראלי חדש שנערך באוניברסיטת בן גוריון ופורסם בכתב העת Talanta, בדק את ההשפעה הביולוגית של עשן סיגריות, עם ובלי מסנני סיגריות, באמצעות מודל חיידקי למדידת מנגנוני רעילות ביולוגית – הפאנל החיידקי.

מבדיקת פאנל החיידקים התברר כי לפילטר בסיגריות יש השפעה דרסטית על הורדת רמת הרעילות הביולוגית, כך שאכן נראה שהפילטר בסיגריות יעיל בצמצום נזקי העישון. למרות זאת, נמצא כי עדיין לעשן הסיגריות אשר מסונן על ידי הפילטר יש השפעות ציטוטוקסיות וגנוטוקסיות מסוימות. כלומר, העשן המסונן עדיין משפיע על תגובות בתוך תאי החיידקים, הקשורות בעיקר לשמירה על דופן התא ותיקון של מידע גנטי (DNA).

עשן הסיגריות הוא תערובת מורכבת מאלפי תרכובות שונות. אלו נחשבות כגורם סיכון למספר מחלות כרוניות קשות, בכלל זה  מוות בטרם עת. עם זאת, נראה כי מעט עדיין ידוע מבחינה מחקרית על הרעילות של מרכיביו בגוף האדם. במסגרת המחקר נבדקו 12 סוגים של סיגריות מסחריות שונות שנקנו בחנויות בארץ, אשר נבחרו במגוון מחירים. במקביל הורכב פאנל חיידקי מארבעה זנים שונים של חיידקים מהונדסים גנטית מסוג E.coli, אשר מגיבים בהארה לאחר חשיפה לרעלנים שונים. על ידי זיהוי תגובת ההארה של הפאנל החיידקי ניתן היה לזהות את מנגנון הרעילות הביולוגית של עשן הסיגריות המסונן והלא-מסונן.

נתון נוסף מצא התאמה בין הרעילות הביולוגית של הסיגריות  למחיר שלהן. " ככל שהסיגריה עם פילטר יקרה יותר, כך נצפו רמות נמוכות יותר של רעילות", הסביר פרופ' רוברט מרקס, ראש המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי ההנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "הניסוי הוכיח שהפילטר הוא אלמנט חשוב בצמצום נזקי העישון ועל כן יש צורך בפיתוח פילטרים טובים יותר כמסנני רעלים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות