בריאות

לא רואים אותם – והם לא רואים: מחלות עיניים וראייה באחוז גבוה מתושבי הפריפריה

סקר שנערך במרכז הרפואי איכילוב בקרב אוכלוסיות מוחלשות בארץ העלה כי שליש סובלים ממחלות עיניים קשות ולא מטופלות, ושליש נוסף מבעיות בראיה

כ-60% מהנבדקים במסגרת פרויקט "איכילוב למען הקהילה" של מערך עיניים אותרו עם בעיות ראיה וחלקם אף עם מחלות עיניים משמעותיות. כך עולה ממחקר שהתפרסם אתמול (א', 23.5) בכתב העת Telemedicine and E-Health.

"איכילוב למען הקהילה" הוא פרויקט התנדבותי במסגרתו טכנאיות עיניים מהמרכז הרפואי בתל אביב יוצאות למרכזים קהילתיים, בעיקר באזורי מצוקה או באוכלוסיות מוחלשות ומבצעות שם בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מחלות עיניים. המטופלים עוברים ללא עלות בדיקות סקר כולל בדיקת חדות ראיה, מדידת לחץ תוך עיני וצילום של קרקעית העין. כל הנתונים מועלים לענן ומועברים לפיענוח על ידי רופא עיניים באיכילוב. תוך מספר ימים המטופלים מקבלים מכתב עם תוצאות הבדיקה ואם יש בעיה הם מופנים להמשך מעקב בקהילה.

המחקר מסכם לראשונה תוצאות של בדיקת 124 המטופלים הראשונים. נמצא כי למעלה משליש מהנבדקים סובלים מחדות ראיה נמוכה המצריכה בירור נוסף. למעלה משליש נוסף מהנבדקים סובלים ממחלות עיניים, חלקן משמעותיות כולל גלאוקומה או לחץ תוך עיני מוגבר, ניוון רשתית, פגיעה ברשתית כתוצאה מסוכרת או קטרקט כשחלק משמעותי ממצבים אלו ניתן לטיפול או למניעה.

לדברי פרופ' מיכאל ויסבורד, מנהל המרכז לחקר הגלאוקומה כאן במרכז הרפואי איכילוב ת"א שיזם והוביל את הפרויקט החברתי: "הנתונים מדגישים את חשיבות האבחון המוקדם והעדר אבחון ראוי בקהילה באוכלוסיות מוחלשות בסיכון. כל הנבדקים שאובחנו עם בעיות ראיה הופנו מיד לטיפול כשלחלקם מדובר בטיפול שהציל את הראייה".

בדיקות עיניים שנערכו במסגרת הפרויקט בקהילה. צילום: המרכז הרפואי איכילוב

"תוצאות המחקר הדהימו אותנו ומשקפות מצב תחלואה גדול שאינו מטופל בקהילה בקרב האוכלוסייה הנזקקת ביותר ואני שמחה שכעת כולם מקבלים טיפול רפואי. אני גאה בפעילות החשובה הזו שמנגישה שירותים רפואיים לאוכלוסיות מוחלשות ורואה בכך חשיבות עליונה במסגרת תפקידנו כאן ברפואה הציבורית בישראל" מוסיפה פרופ' ענת לבנשטיין, מנהלת מערך עיניים באיכילוב.

הפרויקט מתקיים בשיתוף עם עמותת לראות ובמימון חברת נוברטיס ובעקבות הנתונים צפוי להמשיך בעוד מרכזים קהילתיים רבים בישראל.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות