בריאות

מטושים אאוט? מדענים אימנו דבורים לזהות חולי קורונה תוך שניות

חוקרים הולנדים הצליחו "לאלף" דבורים להגיב למראה רקמה הנגועה בווירוס הקורונה. המשמעות: קבלת תוצאה לבדיקת קורונה על המקום

ףזו אחת הבשורות המשונות, וגם החשובות, על מחלת הקורונה מאז החלה להתפשט בעולם בתחילת 2020: מדענים הולנדיים הצליחו לאמן דבורים לזהות חולי קורונה לפי הריח שלהם. כך פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס. הבשורה לאנושות היא כי ייתכן ויש כאן פריצת דרך לבדיקות מהירות ותשובות על המקום בתוך מספר שניות, ללא צורך בהמתנה של ימים לתוצאות.

חוש הריח של הדבורים חזק ורגיש למדי. כדי להכשיר את הדבורים לזהות חולי קורונה, השתמשו החוקרים באוניברסיטת ווגנינגן בשיטת החיזוק החיובי. הם הראו לדבורים דגימות של רקמות נגועות בוירוס קורונה ולאחר מכן נתנו להן מי סוכר. לאחר מכן הראו לדבורים דגימות של רקמות בריאות, ולא תגמלו אותן. והדבורים קלטו את הפרינציפ: כשזיהו רקמה נגועה בקורונה, הגיבו בהכנה למי הסוכר והאריכו את לשונן דמויית הקשית על מנת לקבל את הפרס – כך הסביר הווירולוג פרופ' וים ואן דר פול הנמנה על עורכי הניסוי. "אספנו דבורי דבש רגילות מדבוראי ואילפנו אותן להושיט את לשונן למראה רקמה נגועה בקורונה", הבהיר.

לדברי החוקרים, התגובה של הדבורים היא כמו אישור לבדיקת קורונה חיובית. אך בעוד שתוצאות בדיקת הקורונה מגיעות אחרי כמה שעות, ובמדינות אחרות גם אחרי כמה ימים, הדבורים נותנות את התשובה על המקום, ללא השתהות. כמו כן, מדובר בשיטה זולה בהרבה מהבדיקות המוכרות, מה שעשוי לעניין מדינות רבות שאין באפשרותן לרכוש כמויות גדולות של בדיקות לזיהוי קורונה.

זו אינה הפעם הראשונה שחוש הריח של חרקים מסייע להשיג מטרות לא שגרתיות. בשנות ה-90' השתמש משרד הביטחון בארצות הברית בטכניקה המבוססת על חוש הריח של צרעות, עשים ודבורים כדי לאתר חומרי נפץ ורעלים. עכשיו, נראה שהגיעה זמנה של הקורונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות