אוכל

לשתות ולרזות: האם קפה עוזר לשרוף שומן בגוף?

חוקרים באוניברסיטת גרנאדה מצאו כי שתיית קפה לפני אימון לא רק מעוררת וממריצה את הגוף אלא גם גורמת לשריפת שומן רבה יותר

קפאין מוכר כחומר מעורר וממריץ, ומחקרים כבר הראו את הקשר בין שתיית קפה לביצועים טובים יותר באימון. אבל האם קפאין יכול להיות יעיל למען אחת מן המטרות שלמענה פוצחים המונים בפעילות גופנית – הלא היא שריפת שומן? איכשהו, הנישה הזאת נותרה מחוץ למחקר המדעי, ותשובה ברורה בנושא טרם התקבלה. כעת, ייתכן כי מדענים מאוניברסיטת גרנאדה בספרד עלו על התשובה.

קפאין נמצא בפולי קפה, פולי קקאו, עלי תה, משקאות וחטיפי אנרגיה, ומשקאות כמו קוקה קולה. צריכה מדודה של קפאין מגבירה את הערנות והתפקוד הקוגניטיבי ועוזרת בירידה במשקל. מינהל המזון והתרופות האמריקני הגדיר רף של עד 400 מ"ג קפאין (4-5 כוסות קפה) ביום לאדם מבוגר כצריכה שאינה מזיקה לבריאות. מאמר שניתח 21 מחקרים, ושפורסם ב-2019 ב-British Journal of Sport Medicine מצא שקפאין מגביר את הכוח האנאירובי, את הסיבולת האנאירובית, סיבולת השרירים ואת הכוח באופן כללי. בהמשך הראה המחקר כי קפאין משפר את האימון האירובי יותר מאשר את האימון האנאירובי.

המדענים מאוניברסיטת גרנאדה בדקו את השפעת הקפאין על חמצון שומן בגוף בקרב 15 גברים שגילם הממוצע 32, כולם מתאמנים ובכושר, לא מעשנים ובמצב גופני טוב. כולם צרכו פחות מ-50 מ"ג קפאין ביום. במהלך הניסוי ביצעו המשתתפים ארבעה אימוני רכיבה על אופני כושר, שניים בבוקר ושניים אחר הצהריים. חצי שעה לפני אימון קיבלו המתאמנים מנת קפאין לפי מפתח של 3 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף,. חלק מן המתאמנים שימשו כקבוצת ביקורת וקיבלו גלולות פלצבו. החוקרים מדדו את שיעור התחמצנות חומצות השומן (MFO) ואת שיעור צריכת החמצן  (VO2max) – שני מדדים חשובים בשריפת שומן. כמו כן, מדדו את שריפת הקלוריות במהלך האימון.

החוקרים מצאו כי משתתפי המחקר אשר קיבלו קפאין שיפרו את מדדי התחמצנות השומן וצריכת החמצן. אימוני אחר הצהריים נמצאו יעילים יותר מאימוני הבוקר: חמצון השומן בבוקר היה דומה לזה של קבוצת הביקורת. החוקרים סיכמו כי כוס קפה טובה לפני אימון תגביר את יעילותו, ואחר הצהריים הוא הזמן הנכון לשילוב מוצלח זה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות